• ٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

نحوه عمل لیزیک چشم

نحوه عمل لیزیک چشم

نحوه عمل لیزیک چشم | عمل لیزیک چشم نوعی عمل جراحی توسط نور لیزر بر روی چشم است، که به طور معمول برای درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم، و بطور کلی برای حذف دائمی عینک انجام می‌شود. عمل لیزیک چشم (Lasik surgery) باعث می‌شود که شما، عینک را کنار گذاشته و بتوانید از محدودیت‌های آن خلاص شوید. روش لیزیک نیز مانند انواع روش‌های دیگر جراحی درمان بینایی، شکل قرنیه را تغییر می‌دهد و این کار را با پرتو لیزر انجام می‌دهد و قرنیه را تصحیح می‌کند، تا وقتی نور وارد چشم می‌شود، بتواند روی شبکیه به صورت مناسب متمرکز گردد.

 

نحوه عمل لیزیک چشم

 

نحوه عمل لیزیک چشم
نحوه عمل لیزیک چشم

مزایای عمل لیزیک چشم


موارد زیادی را می‌توان برای مزایای عمل لیزیک چشم بر شمرد، از جمله:

این روش بیش از ۲۵ سال است برای اصلاح دید انجام می‌شود. حدود ۹۶ درصد بیماران پس از عمل لیزیک چشم به دید دلخواه خود دست می‌یابند و با اصلاح روش نیز می‌توان این درصد را افزایش داد.
عمل لیزیک به علت استفاده از قطره‌های بی‌حس‌کننده با درد بسیار جزئی همراه است.
دید تقریباً یک روز پس از انجام جراحی لیزیک اصلاح می‌شود.
پس از عمل لیزیک نیازی به پانسمان یا بخیه نیست.
اگر دید با افزایش سن تغییر کند، می‌توان چند سال پس از عمل لیزیک، تنظیماتی را برای اصلاح بیشتر دید اعمال کرد.
اکثر بیماران پس از انجام جراحی لیزیک، وابستگی‌شان به عینک طبی یا لنز تماسی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و بسیاری از بیماران هم دیگر نیازی به عینک یا لنز پیدا نمی‌کنند.


معایب عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک چشم به رغم این مزایا دارای معایبی نیز می‌باشد. موارد زیر از جمله معایب عمل لیزیک چشم به شمار می‌روند:

عمل لیزیک به لحاظ تخصصی کار پیچیده‌ای است. به هنگام ایجاد فلپ (لایه) توسط پزشک ممکن است مشکلات نادری رخ بدهد که دید را برای همیشه تحت تأثیر قرار دهد. این یکی از دلایلی است که یک جراح بسیار مجرب برای انجام این گونه عمل‌ها انتخاب می‌شود.
لیزیک در موارد نادر ممکن است باعث از دست رفتن بهترین نوع دید شود. بهترین نوع دید همان بالاترین درجه دیدی است که بیمار با استفاده از لنز‌های تماسی یا عینک طبی به آن دست یافته است.

 

مراحل انجام عمل لیزیک چشم


بطور کلی مراحل عمل لیزیک چشم را بدین گونه میتوان دسته بندی نمود:
1- اقدامات قبل از عمل لیزیک
2- اقدامات حین عمل لیزیک در اتاق عمل
3- مراقبت‌های بعد از عمل لیزیک

در واقع مهمترین مرحله، خود جراحی لیزیک می‌باشد که توسط جراح متخصص می‌شود. اگر چه همه‌ی این مراحل مهم بوده و هر یک در روند گرفتن بهترین نتیجه از عمل لیزیک شما، دخیل و سهیم هستند. جراحی لیزیک در همان مدت زمان اندک خود ( حدود 10 دقیقه) در 4 مرحله انجام می‌شود. همانطور که در شکل می‌بینید، ابتدا چشم بی‌حس شده و سپس با برداشتن لایه بسیار نازکی از سطح قرنیه۷ چشم آماده تابش نور لیزر می‌شود. در ادامه هر یک از این مراحل را بیشتر بررسی می‌نماییم.

 

دکتر قارویی

نحوه عمل لیزیک چشم
نحوه عمل لیزیک چشم

نحوه جراحی لیزیک توسط دکتر قارویی

در اولین قدم چشم‌های بیمار معاینه می‌شود، پس از بررسی وضعیت چشم‌ها مشخص خواهد شد که انجام این عمل برای بیمار مناسب است یا خیر.

مواردی که در معاینه چشم‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارتنداز:

شکل و ضخامت قرنیه
سایز مردمک
عیوب انکساری از قبیل نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم
همچنین میزان رطوبت چشم‌ها بررسی می‌شوند و ممکن است به منظور جلوگیری از خشک شدن چشم‌ها پس از جراحی تصحیح بینایی با لیزر، یک سری اقدامات پیشگیرانه انجام شود. افرادی که از نزدیک بینی شدید یا متوسط، دور بینی، آستیگماتیسم یا قرنیه ضخیم شده برخوردارند، بهترین کاندید برای انجام عمل جراحی لیزر چشم می‌باشند. پیش از جراحی وسیله‌ای اتوماتیک به کار گرفته شده که نقشه‌ای از قرنیه ایجاد می‌کند.

 

در جراحی لیزیک چشم چه اتفاقی می افتد؟


فرآیند جراحی لیزیک چشم را می‌توان به پنج مرحله تقسیم کرد:

1 – بعد از اینکه صاف دراز کشیدید، چشم پزشک از قطره‌های چشمی برای بی‌حس کردن چشمان استفاده می‌کند. اگرچه دردی نخواهید داشت، اما ممکن است در طول عمل احساس فشار کنید. بیماران گزارش کرده اند که فشار مانند فشار دادن انگشت روی پلک شماست.

2 – جراح یک نگهدارنده پلک و حلقه مکش روی چشم قرار می‌دهد. نگهدارنده از پلک زدن و حلقه از حرکت چشم جلوگیری می‌کند. بینایی کم رنگ یا احتمالاً کاملاً سیاه می‌شود.

3 – با استفاده از لیزری که با اندازه گیری چشم برنامه ریزی شده است، جراح فلاپی به نازکی یک تکه کاغذ در قرنیه ایجاد می‌کند. سپس آن دریچه را بلند کرده و به عقب تا می‌کنند، مانند ورق زدن یک کتاب.

4 – در مرحله بعد، جراح از شما می‌خواهد که به نوری که در چشمان شما می‌تابد خیره شوید. خیره شدن به آن چشمان را از حرکت باز می‌دارد. لیزر دوباره استفاده می‌شود، این بار برای تغییر شکل قرنیه به طوری که شکست نور را بهتر انجام دهد. لیزر ممکن است صدای کلیک یا تیک ایجاد کند. ممکن است بوی موی سوخته را استشمام کنید.

5 – در نهایت، چشم پزشک فلپ بافت را به سمت پایین تا می‌کند. پس از آن به سرعت شروع به بهبودی می‌کند و ظرف دو تا سه دقیقه در جای خود قرار می‌گیرد.

اگر روند جراحی لیزیک باعث ناراحتی و نگرانی شما شود، قابل درک است. هیچ کس دوست ندارد به تماس لیزر با چشم خود فکر کند. ممکن است اینکه بدانید لیزیک یک روش بی‌خطر است و تعداد کمی از افراد دارای عوارض جانبی طولانی مدت هستند، برای شما آرامش بخش باشد.

بعد از عمل لیزیک چشم چه اتفاقی می‌افتد؟


پس از عمل لیزیک چشم، ممکن است چشمان شما خارش یا سوزش داشته باشد، یا ممکن است احساس کنید چیزی در آن‌ها وجود دارد. نگران نباشید، این ناراحتی طبیعی است. همچنین داشتن دید تاری یا مه آلود، دیدن تابش خیره کننده یا هاله‌های اطراف نور و حساس بودن به نور طبیعی است.

از آنجایی که خشکی چشم یک عارضه جانبی رایج جراحی لیزیک است، چشم پزشک ممکن است به شما قطره چشمی بدهد تا آن را در خانه استفاده کنید. همچنین ممکن است همراه با آنتی بیوتیک‌ها و قطره‌های چشمی استروئیدی به خانه فرستاده شوید.

علاوه بر این، چشم پزشک ممکن است از شما بخواهد که محافظی را روی چشمان خود بپوشانید تا از لمس قرنیه‌های در حال بهبودی خود، به خصوص زمانی که خواب هستید، جلوگیری کنید. یک روز پس از جراحی به چشم پزشک مراجعه خواهید کرد تا بینایی خود را آزمایش کرده و مطمئن شوید که چشم شما در حال بهبود است.

چه کسانی برای جراحی لیزیک چشم مناسب نیستند:

افرادی که شرایط زیر را دارند برای جراحی لیزیک مناسب نیستند:

عیوب انکساری ناپایدار دارند که وضعیت آن‌ها تغییر می­‌کند.
نزدیک ­بینی شدید، دوربینی یا آستیگماتیسم شدید
ابتلا به برخی از مشکلات سلامت چشم، از جمله خشکی چشم، آب مروارید، قرنیه نازک، گلوکوم، و سابقه عفونت چشم
بیماری‌های زمینه‌ای که ممکن­ است فرد در مدیریت آن با مشکل مواجه شود، مانند دیابت
علاوه بر این، افرادی که باردار یا شیرده هستند، به دلیل تاثیر جراحی بر هورمون‌ها نمی­‌توانند عمل لیزیک را انجام ­دهند.

 

تماس با ما

آدرس مطب

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

ساعت کاری

شنبه تا 4 شنبه 17:00-09:00

شماره تماس

01132289167

01132289089

آدرس ایمیل

info@drgharoei.com

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انواع روش‌های درمان خشکی چشم
مزایا و معایب فمتو اسمایل
جدید ترین عمل‌های لیزری حذف عینک
روش استفاده صحیح از قطره چشمی

info@drgharoei.com

011٣٢٢٨٩١٦٧ _ 011٣٢٢٨٩٠٨٩

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤