• ٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

انواع روش‌های درمان خشکی چشم

انواع روش‌های درمان خشکی چشم
درمان خشکی چشم
درمان خشکی چشم

بیماری خشکی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که اشک کافی نداشته باشید یا اشک‌های شما خیلی سریع تبخیر شوند. این وضعیت می‌تواند منجر به التهاب و آسیب به سطح چشم شود. زیرا لایه اشکی که قرنیه شما را می‌پوشاند ازبین‌رفته یا ضخامت آن کاهش پیدا می‌کند. از علائم خشکی چشم می‌توان به قرمزی و احساس سوزش و خارش در چشم‌ها، افزایش حساسیت چشم به نور و تاری دید اشاره کرد.  

دکتر کوروش قارویی

خبر خوب این است که اگر دچار خشکی چشم هستید، کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای حفظ سلامت چشمان خود انجام دهید. ممکن است لازم باشد چندین روش درمانی مختلف را امتحان کنید تا راه‌حلی مناسب برای شما پیدا شود. در ادامه به انواع روش‌های درمان خشکی چشم خواهیم پرداخت.

فاکتورهای خطر موثر در بروز خشکی چشم

معمولا عوامل زیر خطر بروز خشکی چشم را افزایش می‌دهند:

  • سن 50 سال یا بیشتر
  • استفاده مداوم از لنزهای تماسی
  • دریافت اندک ویتامین A (موجود در غذاهایی مانند هویج، کلم بروکلی و جگر) و اسیدهای چرب امگا 3 (موجود در ماهی، گردو و روغن‌های گیاهی) از طریق رژیم غذایی
  • ابتلا به بیماری‌های خودایمن مانند لوپوس یا سندرم شوگرن

نحوه درمان خشکی چشم

نحوه درمان خشکی چشم معمولا بستگی به این مساله دارد که چه چیزی باعث بروز آن شده است. در ادامه به انواع روش‌های درمانی اشاره خواهیم کرد.

استفاده از قطره‌های چشمی بدون نسخه

درمان خشکی چشم
درمان خشکی چشم

رایج‌ترین روش درمان برای خشکی خفیف چشم، استفاده از نوعی قطره چشمی به نام اشک مصنوعی است. می‌توانید آن را بدون نسخه دریافت کنید. البته ژل‌ها و پمادهای مرطوب‌کننده چشم بدون نسخه نیز وجود دارند که ممکن است به کاهش علائم کمک کنند.

مصرف داروهای تجویزی

اگر خشکی چشم شما شدید باشد، چشم‌پزشک احتمالا داروهایی مانند سیکلوسپورین یا لیفیتگراست را تجویز می‌کند. هر دو قطره چشمی هستند که می‌توانند به چشم کمک کنند تا اشک بیشتری تولید کند.

تغییر در سبک زندگی

اگر چیزی در محیط زندگی عامل خشکی چشم شما یا بدتر شدن آن است، معمولا پزشک در این شرایط برای کمک به محافظت از چشم‌ها دستور تغییر در سبک زندگی را می‌دهد. به عنوان مثال، اگر دارویی که برای بیماری دیگری مصرف می‌کنید باعث خشکی چشم شما می‌شود، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که داروی دیگری را امتحان کنید. از سایر راهکارهای خانگی برای درمان خشکی چشم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سعی کنید از دود و باد دوری کنید.
  • برای جلوگیری از خشک شدن بیش‌ازحد هوای خانه از یک دستگاه بخور استفاده کنید.
  • زمان نگاه کردن به صفحه نمایش گوشی، کامپیوتر و تلویزیون را محدود کنید و از خیره شدن به صفحه نمایش اجتناب کنید.
  • وقتی بیرون هستید از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • سعی کنید هر روز 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.
  • به اندازه کافی بخوابید و حدود 7 تا 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید.

قرار دادن پلاگ پانکتال در مجرای اشک

اگر اشک‌های شما خیلی سریع از چشم‌ها خارج می‌شوند، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که در مجرای اشک (سوراخ‌های کوچک گوشه‌های داخلی چشم) پلاگ‌های مخصوصی به نام پلاگ‌های پانکتال (punctual plugs) را قرار دهید. آن‌ها می‌توانند به حفظ اشک در چشمان شما کمک کنند.

عمل جراحی

در برخی موارد، خشکی چشم به این دلیل رخ می‌دهد که پلک‌های پایینی شما بیش‌ازحد شل هستند و باعث می‌شوند اشک‌ خیلی سریع از چشمان شما خارج شود. در این شرایط چشم‌پزشک ممکن است جراحی را برای اصلاح افتادگی پلک‌ها پیشنهاد دهد. البته این روش برای درمان خشکی چشم چندان رایج نیست.

سخن آخر

اگر خشکی چشم مانع از انجام فعالیت‌های روزمره شما شده است، به پزشک خود اطلاع دهید. راه‌های زیادی برای درمان آن وجود دارد. متخصصان حاضر در کلینیک چشم پزشکی دکتر قارویی آماده ارائه مشاوره به شما در زمینه درمان خشکی چشم هستند. این فرصت عالی را از دست ندهید!

 دکتر کوروش قارویی

تماس با ما

آدرس مطب

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

ساعت کاری

شنبه تا 4 شنبه 17:00-09:00

شماره تماس

01132289167

01132289089

آدرس ایمیل

info@drgharoei.com

انواع روش‌های درمان خشکی چشم
بهترین جراح پیوند قرنیه در مازندران
عمل پیوند قرنیه در مازندران
هزینه عمل بلفاروپلاستی در مازندران

info@drgharoei.com

011٣٢٢٨٩١٦٧ _ 011٣٢٢٨٩٠٨٩

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤