• ٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

آب مروارید

آب مروارید



آب مروارید چشم چیست؟

نوعی بیماری چشمی است که در آن عدسی روشن چشم کدر و مات شده و باعث کاهش دید می‌شود. اگرچه کلمه آب مروارید برای توصیف این شرایط تنها از قرن پانزدهم بخشی از زبان انگلیسی بوده است، اما بیماری چشم از زمان‌های بسیار قدیم به رسمیت شناخته شده و تحت جراحی قرار می‌گرفت.

عدسی بخشی از چشم است که کاملاً قابل تشخیص و مشاهده است. پرتوهای نوری که وارد چشم می‌شوند، به شبکیه (بافت حساس به نور در پشت چشم) متمرکز می‌شوند. برای گرفتن تصویر واضح روی شبکیه، قسمت‌هایی از چشم در مقابل شبکیه، از جمله عدسی، باید شفاف و روشن باشند. نوری که به شبکیه چشم وارد می‌شود، یک واکنش شیمیایی در شبکیه ایجاد می‌کند. واکنش شیمیایی به نوبه خود، یک واکنش الکتریکی را آغاز می‌کند که از طریق عصب بینایی به مغز منتقل می‌شود. سپس مغز آنچه را كه چشم می‌بیند تعبیر می‌كند.

دکتر کوروش قارویی

در چشم، نور از عدسی شفاف به شبکیه می‌رود. برای دریافت تصویر سریع، باید عدسی شفاف باشند. اگر عدسی به وسیله آب مروارید پوشانده شده باشد، تصویری که از شبکیه چشم گرفته می‌شود، مبهم است و دید تار خواهد بود. میزان اختلال در بینایی به میزان سایه افکندن بر روی عدسی بستگی دارد.

آب مروارید در ابتدا ناچیز است و ممکن است تاثیر کمی بر بینایی شما داشته باشد. شما هر روز از عدسی چشم استفاده می‌کنید، از خواندن کتاب گرفته تا راننندگی و تماشای پرندگان. با افزایش سن، تجمع پروتئین‌های درون عدسی چشم شما باعث کدر شدن عدسی چشم می‌شود که بینایی چشم را با مشکل مواجه می‌کند و منجر به آب مروارید می‌شود.

برخی از رفتارها می‌توانند خطر ابتلا به آب مروارید عدسی چشم را افزایش دهند و بینایی را دچار مشکل کنند که عبارت‌اند از:

قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض آفتاب بدون محافظت از چشم
مصرف دخانیات
قند خون بالا
استفاده از داروهای استروئیدی
قرار گرفتن در معرض پرتو
اگر دارای نشانه‌های آن هستید در اولین فرصت با چشم‌پزشک خود صحبت کنید.

آب مروارید
آب مروارید
آب مروارید
انواع آب مروارید

می‌توان براساس قرارگیری آن در محل آناتومیکی عدسی چشم، درجه پوشاندن عدسی یا علت آن طبقه بندی کرد. عدسی چشم انسان در شکل و اندازه تفاوت‌هایی دارد. عدسی دارای قسمت جلویی (قدامی) و قسمت پشتی (خلفی) است. قسمت مرکزی عدسی را هسته عدسی می‌نامند و قسمت بیرونی آن را کپسول عدسی می‌نامند. بین هسته داخلی و کپسول بیرونی بخشی از عدسی به نام پوسته قرار دارد.

پوشانده شدن عدسی فقط در هسته می‌تواند رخ دهد، که در این صورت اصطلاح آب مروارید هسته‌ای یا اسکلروز هسته‌ای استفاده می‌شود. اگر سایه افتادن فقط در پوسته عدسی رخ دهد آب مروارید پوسته نامیده می‌شود. اگر از بین رفتن وضوح عدسی در درجه اول در کپسول یا در نزدیکی آن باشد، از اصطلاح آب مروارید زیر کپسولی استفاده می‌شود.

همچنین محل قرارگیری سایه افتادن بر روی عدسی، می‌تواند به عنوان قدامی یا خلفی، مرکزی یا محیطی تعریف شود غالباً پوشانده شدن عدسی ممکن است بر بخش‌های مختلف این ناحیه از چشم نیز تأثیر بگذارد شایع‌ترین نوع آن که مربوط به سن است گاهی اوقات به عنوان آب مروارید سالخوردگی نیز نامیده می‌شود. این نوع عارضه در درجه اول هسته عدسی را درگیر می‌کند.

به درجه‌ای از کاهش شفافیت عادی عدسی، آب مروارید گفته می‌شود. هرچه عدسی چشم تارتر باشد، درجه پیشرفته‌تر است. این عارضه ممکن است خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد. اگر عدسی کاملاً مات باشد، به آن آب مروارید بالغ گفته می‌شود بنابراین، هرگونه آب مرواریدی که مات نباشد آب مروارید نابالغ نامیده می‌شود. بیشتر آب مرواریدهای بالغ به رنگ سفید هستند.

علائم آب مروارید مادرزادی

این نوع  اغلب بدون علائم خاصی بروز می‌کند. مات شدن عدسی یا سفید شدن مردمک در هنگام تولد یا سه ماه بعد از تولد شروع می‌شود. در صورت داشتن آب مروارید مادرزادی، علائم آن به مرور ظاهر و توسط والدین تشخیص داده می‌شوند.

دکتر کوروش قارویی
میزان شیوع بیماری آب مروارید چقدر است؟

بیشتر در دوران پیری بروز می‌کند و در افراد مسن بسیار رایج است. در سن 80 سالگی، بیش از نیمی از افراد درجاتی از این بیماری را دارند و یا یک یا هر دو چشم آن‌ها تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند. تا سن 95 سالگی، این میزان تقریباً 100 درصد افزایش می‌یابد. این عارضه می‌تواند در یک یا هر دو چشم ایجاد شود.

افراد مبتلا به این عارضه در یک چشم، معمولاً آن را در چشم دیگرشان نیز تجربه می‌کنند. مسری نیست و نمی‌تواند از یک چشم به چشم دیگر یا از شخصی به شخص دیگر سرایت کند. این بیماری دردناک نیست و باعث خارش و قرمز شدن چشم نیز نمی‌شود.

اگرچه این بیماری در بیشتر مبتلایان قابل احیا است، اما با توجه به سن هنوز هم شایع‌ترین علت نابینایی در جهان است. در درجه اول به دلیل اینکه بسیاری از کشورهای جهان سوم فاقد خدمات جراحی مناسب هستن، تعداد بیمارانی که نابینا می‌شوند بیشتر هستند.

آب مروارید
آب مروارید
نشانه‌ها و علائم آب مروارید

ممکن است علائم و نشانه‌های آن را زود متوجه نشوید. هرچه پیشرفته‌تر شود، کاهش وضوح بینایی مشاهده می‌شود. حساسیت کنتراست از بین می‌رود، به طوری که سایه‌ها و رنگ‌ها واضح نیستند. ممکن است به نور حساسیت نشان دهید.‌ هاله‌هایی ممکن است در اطراف چراغ‌ها مشاهده شوند و دید در شب نیز کم می‌شود. همیشه باعث ناراحتی یا درد در چشم نمی‌شود و ظاهر بیرونی چشم را تغییر نمی‌دهد.

علائم و نشانه‌های آب مروارید به طور کلی شامل موارد زیر هستند:
  • دید سایه مانند، مه آلود یا شفاف
  • حساسیت به نور خورشید، لامپ‌ها یا چراغ‌های جلو
  • تابش خیره کننده (دیدن یک‌هاله در اطراف چراغ‌ها)، به خصوص هنگامی که شب‌ها با چراغ‌های جلو ماشین رانندگی می‌کنید.
  • تغییر در نسخه‌های عینک، از جمله نزدیکی ناگهانی
  • بینایی دوگانه
  • برای خواندن به نور روشن تر نیاز پیدا می‌کنید.
  • دشواری دید در شب (بینایی ضعیف در شب)
  • تغییر در مسیر رنگی که می‌بینید.
تشخیص

برای تشخیص این بیماری، پزشک سابقه و علائم پزشکی شما را بررسی کرده و آزمایش چشم را انجام خواهد داد. به‌علاوه، آزمایش‌های زیر هم احتمالا انجام می‌شوند:

اندازه‌گیری قدرت بینایی
معاینه ظاهر چشم‌ها و بررسی حرکات آن‌ها
معاینه با دستگاه اسلیت لامپ
بررسی واکنش مردمک‌ها در برابر نور
تونومتری: با این معاینه فشار چشم اندازه‌گیری می‌شود افزایش فشار ممکن است علامت گلوکوم(آب سیاه) باشد.
گشاد کردن مردمک که با مصرف قطره‌های چشمی صورت می‌گیرد و به چشم پزشک اجازه می‌دهد تا تمام قسمت‌های عدسی و شبکیه را کاملاً معاینه کند.

تماس با ما
آدرس مطب

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

ساعت کاری

شنبه تا 4 شنبه 17:00-09:00

شماره تماس

01132289167

01132289089

آدرس ایمیل

info@drgharoei.com