• ٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

مقایسه لیزیک و لازک

مقایسه لیزیک و لازک

مقایسه لیزیک و لازک | در ادامه به مقایسه جراحی لازک و لیزیک براساس زوایای مختلف می‌پردازیم. با ما در همراه باشید:

 

 

چگونگی جراحی چشم با لیزیک و لازک:


اگر شما راجع به عمل جراحی چشم تحقیق کنید و علاقه‌مند به مطالعه جزئیات آن باشید حتماً به اصطلاحات پزشکی برخورد خواهید کرد که بسیار مشابه به هم هستند اما در عمل متفاوتند. یکی از این موارد، عمل‌های جراحی لیزیک و لازک است که بسیاری از افراد هنگام مواجهه با آن گیج خواهند شد. این امر بسیار طبیعی است و ما در ادامه برای شما راهنمای جامعی از تفاوت دو روش جراحی لیزیک و لازک ارائه خواهیم نمود.

برای درک تفاوت بین دو روش لیزیک و لازک، ابتدا باید اطلاعاتی درباره روش جراحی چشم با لیزر بدانید. اساساً جراحی چشم با لیزر، به روند تغییر شکل لایه شفاف چشم یا همان قرنیه گفته می‌شود. این پروسه توسط پرتوی متمرکز نور که با نام لیزر شناخته شده است، انجام می‌شود. اگر چه این فرآیند با عنوان “جراحی” یاد می‌شود اما در حقیقت هیچ برشی بر روی چشم انجام نمی‌گیرد و درمان تنها با لیزر خواهد بود.

 

دو روش جراحی چشم با لیزر وجود دارد:

روش لیزیک و روش لازک. در ادامه به چگونگی انجام این دو روش درمانی و تفاوت آن‌ها با هم خواهیم پرداخت.

 

روش لیزیک (LASIK):

 

لیزیک مخفف کلمه Laser-Assisted In-Situ Keratomileusis است. روش جراحی لیزیک از بیست سال گذشته تا به امروز انجام می‌شود و درمان بسیار مؤثر و موفقی بوده به طوری که ناسا این روش درمانی را برای فضانوردان خود نیز تأیید کرده است. البته در این روش، استحکام قرنیه کاهش پیدا کرده و احتمال بروز قوز قرنیه چند سال بعد از عمل افزایش پیدا می‌کند.

در روش درمانی لیزیک، ابتدا با استفاده از لیزر یک لایه نازک از قرنیه برش داده می‌شود و سپس لیزر دیگری برای اصلاح عیوب انکساری چشم، به داخل قرنیه تابانده می‌شود. معمولاً هر دو چشم در یک روز قابل درمان هستند. پس از انجام لیزیک، روند بهبودی اولیه با سرعت طی می‌شود به نحوی که بیمار پس از ۲۴ ساعت می‌تواند به فعالیت روزانه خود باز گردد.

 

مقایسه لیزیک و لازک

مقایسه لیزیک و لازک
مقایسه لیزیک و لازک

روش لازک (LASEK):

 

لازک مخفف کلمه Laser Assisted Sub-Epithelial Keratectomy است. اگر بافت قرنیه بیمار بسیار نازک باشد یا مشکلات پزشکی دیگری داشته باشد، ممکن است پزشک جراح چشم روش لازک را تجویز نماید. در روش لازک، یک محلول الکلی خاص بر روی سطح چشم بیمار ریخته می‌شود و در نتیجه آن، لایه نازکی از سلول‌های روی سطح چشم که اپیتلیوم نام دارند، از سطح چشم جدا می‌شود. در این مرحله، جراح به لایه‌ قرنیه بیمار دسترسی پیدا می‌کند و می‌تواند درمان با لیزر را انجام دهد.

پس از اتمام پروسه درمان، پزشک یک لنز تماسی مخصوص جهت محافظت از قرنیه بر روی چشم قرار می‌دهد. این لنز معمولاً پس از چهار روز از بین می‌رود. همانند روش لیزیک، هر دو چشم را می‌توان در یک روز درمان کرد. روند بهبود اولیه در این روش کمی طولانی‌تر است به طوری که ممکن است تا چند هفته نیز طول بکشد.

 

 

تفاوت بین لیزیک و لازک در چیست؟


تفاوت اصلی در نحوه باز شدن قرنیه برای دسترسی لیزر است و مناسب ترین روش بستگی به ضخامت فعلی قرنیه چشم شما دارد. بنابراین ، رویه متناسب برای هر مختلف است.

گاهی اوقات ویژگی های منحصر به فرد چشم شما مناسب برای لیزیک نباشد – به عنوان مثال اگر یک قرنیه نازک دارید. همچنین ممکن است با اینکه می توانید لیزیک انجام دهید لازک را نیز به عنوان روش جایگزین به شما توصیه کنند.

فقط یک متخصص چشم پزشک قادر خواهد بود به شما بگوید که چه نوع جراحی لیزر چشم برای شما مناسب است. هر دو درمان دقیقاً همان کیفیت نتایج را ارائه می دهند و هر دو به اندازه یکدیگر مؤثر هستند.

اگر می خواهید دریابید که کدام نوع جراحی لیزر چشم مناسب تر است ، می توانید با دفتر کلینک دکتر مکارمی تماس بگیرید ما مشتاقانه منتظر تماس شما هستیم.

 

دکتر کوروش قارویی

 

مقایسه لیزیک و لازک
مقایسه لیزیک و لازک

مقایسه هزینه لیزیک و لازک:

 

اولین موضوع که باعث می‌شود کاندید عمل بینایی از میان فمتولیزیک یا لازک یکی را انتخاب کند، هزینه است. یکی از مشکلات اصلی جراحی فمتولیزیک این است که به‌عنوان یک روش انتخابی شناخته می‌شود، به‌همین‌خاطر، ممکن است تحت پوشش طرح‌های بیمه بینایی نباشد. البته برخی طرح‌های بیمه و مراکز لیزیک با‌توجه‌به نظر کارفرما یا ارائه‌دهنده بیمه ممکن است تخفیف‌هایی ارائه دهند. اما معمولا کسانی که هزینه جراحی برایشان اهمیت دارند، لازک را انتخاب می‌کنند. معمولا هزینه این جراحی نسبت به لازک تقریبا دو برابر است.

 

 

مزایا و معایب لیزیک چشم:


مزایای عمل جراحی لیزیک چشم:


بهبودی سریع بعد از 24 ساعت با وضوح دید چند ساعت بعد از جراحی اتفاق می‌افتد.
بینایی معمولاً بعد از جراحی به 20/40 یا حد بالاتر می‌رسد.
انجام جراحی سخت نیست و به راحتی و با درد کم اتفاق می‌افتد.
احتمال مشکلاتی مثل تاری دید در آن کمتر است.

 


معایب عمل جراحی لیزیک:


خشکی چشم یک عارضه جانبی رایج است.
ممکن است به دلیل برش قرنیه، سختی های ایجاد شود.
ممکن است بر اثر آسیب دیدگی، برش قرنیه دچار جابجایی گردد.
خشکی چشم

 

 

مزایا و معایب لازک چشم


مزایای عمل جراحی لازک چشم:


برای قرنیه نازک مناسب است.
خشکی چشم کمتر در آن اتفاق می افتد .
خطراتی مثل برداشتن لایه بیش از حد از قرنیه در آن وجود ندارد.
بینایی بعد از جراحی به 20/40 یا بیشتر می رسد.

 


معایب عمل جراحی لازک چشم:


دوره بهبودی آن بین 3 الی 5 روز و یا گاها حتی طولانی تر است.

ممکن است که فرد دیرتر به وضوح بینایی برسد.

درد و ناراحتی آن چند روز بیشتر طول می کشد.

برای ایجاد مشکلات ساختار قرنیه و تاری دید خطراتی دارد.

 

 

 

تماس با ما

آدرس مطب

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

شماره تماس

01132289167

01132289089

آدرس ایمیل

info@drgharoei.com

 

انواع روش‌های درمان خشکی چشم
بهترین جراح آب مروارید در مازندران
انواع بیماری‌های چشمی
آب مروارید چیست

info@drgharoei.com

011٣٢٢٨٩١٦٧ _ 011٣٢٢٨٩٠٨٩

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤