• ٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم | میلیون‌ها نفر عمل لیزر چشم را انجام می‌دهند زیرا عملی است بی‌خطر و اثربخش که باعث بهبود بینایی می‌شود. با این که بهترین سن برای انجام این عمل بین ۱۸ تا ۲۱ سالگی است اما بسیاری از افراد متعجب خواهند شد اگر بفهمند که انجام این عمل در کودکان نیز می‌تواند مؤثر باشد. به همین ترتیب بسیاری از افراد که سن آنها بالای ۴۰ سال است مشتاقند که بدانند آیا انجام این درمان برای آن‌ها با توجه به سنی که دارند مناسب هست یا نه. زمانی که در مورد مناسب بودن عمل جراحی لیزر چشم صحبت می‌شود باید به یاد داشته باشیم که هر نسلی نیاز‌ها و مسائل خاص خود را در مورد بینایی دارد.

بهترین متخصص لیزیک مازندران

آیا انجام عمل لیزیک شرایط سنی خاصی دارد؟


به منظور انجام جراحی لیزیک شما باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید، ولی با این حال اغلب توصیه می‌کنیم که بیماران قبل از اینکه تصمیم نهایی خود برای انجام این جراحی مهم بگیرند تا اواسط 24 سالگی خود صبر کنند.

با افزایش سن عیوب انکساری چشم شما ثابت می‌شود و این موضوع سبب می‌گردد تا پس از انجام عمل لیزر دیگر وضعیت چشم شما وخیم‌تر نشود.

بینایی افراد بین سنین ۱۸ تا ۲۴ سالگی همچنان در حال تغییر است، بنابراین پس از بررسی دقیق تاریخچه بینایی شما پزشک جراح چشم ممکن است لیزیک را به شما توصیه کند و یا بنابر دلایلی شما را از انجام این کار منع کند.

بهترین کاندیدا برای انجام جراحی لیزیک کسانی هستند که چندین سال از عینک یا لنز‌‌های تماسی مشابه استفاده کرده‌اند و حداقل به مدت دو سال بینایی ثابتی داشته‌اند. این افراد به احتمال زیاد آمادگی بیشتری برای انجام این نوع عمل خواهد داشت.

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم
سن مناسب برای عمل لیزیک چشم

تشخیص صلاحیت برای عمل لیزیک چشم


به منظور تعیین صلاحیت فردی برای انجام جراحی لیزیک از پنج روش مختلف استفاده می‌شود. این روش‌ها عبارتند از:

محدودیت سنی
همانطور که در بالا اشاره شده برای اینکه فردی بتواند کاندید مناسبی برای جراحی لیزیک باشد باید در محدوده سنی مناسب قرار داشته باشد. غالبا این عمل در سنین بالای 20 سالگی تا قبل از 50 سالگی انجام می‌شود. زیرا بعد از 50 سال چشم به صورت طبیعی ضعیف می‌شود در نتیجه این سن زمان مناسبی برای انجام این عمل نیست.

تثبیت نمره چشم
یکی دیگر از مواردی که تعیین کننده صلاحیت بیمار برای انجام جراحی لیزر است، ثبات نمره چشم است. فردی می‌تواند متقاضی این عمل باشد که حداقل در مدت یکسال قبل از انجام این عمل، نمره چشم او هیچ تغییری نکرده باشد.

عدم ابتلا به قوز قرنیه
عامل مهم دیگر برای انجام عمل لیزیک این است که پس از انجام آزمایش‌ها و عکس برداری‌های مختلف تشخیص داده شود که فرد به قوز قرنیه مبتلا نیست. قرنیه فرد مبتلا به قوز قرنیه از حالت معمولی نازک تر است در نتیجه نمی‌تواند متقاضی عمل لیزر چشم باشد.

خشک نبودن چشم
عمل لیزر یا لیزیک خشکی چشم را تشدید می‌کند. به هیمن منظر برای تشخیص صلاحیت بیمار باید از عدم خشکی چشم اطمینان حاصل شود.

چه کسانی می توانند عمل لیزیک چشم را انجام دهند؟


جراحی لیزیک چشم یک عمل زیبایی نیست و برای همه افراد توصیه نمی‌شود. این عمل حتی برای افرادی که کمی چشم‌هایشان ضعیف است هم توصیه نمی‌شود و تنها باید دارای یک سری شرایط خاص باشند تا بتوانند این جراحی را انجام دهند. برخی از مهم‌ترین شرایط افرادی که می‌توانند این عمل را انجام دهند شامل موارد زیر می‌شود:

۱- افرادی که شماره چشم هایشان ثابت شده است.
۲- افرادی که از لحاظ جسمی دارای سلامت کافی و بالایی هستند.
۳- افرادی که به برخی بیماری‌های مزمن مبتلا نمی‌باشند.
۴- افرادی که در بازه سنی 20 الی 40 سال می باشند.
۵- افرادی که از استفاده از عینک و لنز‌های طبی خسته شده اند.
۶- خانم‌هایی که باردار نمی‌باشند.
۷- افرادی که دارای ضخامت قرنیه مناسبی هستند.


چه افرادی نباید عمل لیزیک چشم را انجام دهند؟


همه افرادی که با تشخیص پزشک دچار مشکلات و ناهنجاری‌هایی در ناحیه چشم خود می‌باشند می‌توانند این عمل را انجام دهند. اما افرادی که دارای شرایط زیر هستند عمل لیزیک چشم برایشان توصیه نمی‌شود. برخی از مهم‌ترین این شرایط عبارت است از:

افراد کمتر از 18 سال یا بالای 50 سال
افرادی که نمره چشم آن ها در حال افزایش است.
افراد مبتلا به خشکی چشم و قوز قرنیه.
افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، روماتیسم، بیماری های زمینه‌ای و بیماری‌های سیستم ایمنی بدن.

بهترین متخصص لیزیک مازندران

توصیه‌های سنی برای عمل لیزیک چشم

کودکی و نوجوانی – زیر 18 سال


چشم‌ها تا حداقل هجده سالگی به رشد خود ادامه می‌دهند. بنابراین، متخصصان توصیه می‌کنند که تا این سن نباید جراحی اصلاح بینایی انجام شود، زیرا مزیت آن موقتی است و به محض تغییر نسخه چشمی بیمار، به دلیل روند طبیعی رشد، عینک می‌زند.

همچنین لیزیک یک جراحی انتخابی است، بنابراین اگر بیمار به سن رضایت رسیده باشد، بهتر است. با این حال، لیزیک با موفقیت برای درمان عیوب انکساری شدید در بیماران زیر هجده سال، به ویژه کسانی که از تنبلی چشم یا تنبلی چشم رنج می‌برند، استفاده شده است. در صورتی که درمان مرسوم با عینک یا لنز‌‌های تماسی نتایج مطلوبی را به همراه نداشته باشد.

اوایل بزرگسالی – 18 تا 40 سال


سن ایده آل برای اصلاح بینایی با لیزر در نظر گرفته می‌شود و اکثر پزشکان ترجیح می‌دهند به محض ثابت ماندن نسخه عینک به مدت یک سال عمل کنند. به این دلیل است که تقریباً بیست سال به علاوه هیچ وابستگی به عینک ندارد. همچنین این گروه سنی است که گروه سنی سنتی متقاضی جراحی انکساری بوده است.

میانسالی – 40 تا 60 سال


پس از 40 سالگی، پیرچشمی شروع به ایجاد می‌کند و با روش‌های معمول بینایی لیزر قابل کنترل نیست. با این حال، پزشک با شما در مورد امکان مونویژن صحبت خواهد کرد. این یک راه حل عملی و ساده برای آزادی از عینک‌های دور و نزدیک در این گروه سنی ارائه می‌دهد.

دوران پیری طلایی – 60 سال و بالاتر


محدودیت سنی بالایی وجود ندارد و به سلامت چشم و نیاز‌های بینایی افراد بستگی دارد. برای بیمارانی که هیچ دلیل ارگانیکی برای کاهش بینایی از جمله آب مروارید ندارند و هیچ گونه منع پزشکی ندارند، می‌توانند با خیال راحت تحت لیزیک قرار گیرند. بیمار همچنین باید درک کند که ایجاد آب مروارید اجتناب ناپذیر است و دید لیزری مانع از آن نمی‌شود. همچنین در زیرمجموعه کوچکی از بیمارانی که پس از جراحی آب مروارید اصلاح دید مورد نظر را انجام نداده اند، ممکن است جراحی اصلاح بینایی با لیزر انجام شود تا دید بهتری بدون عینک داشته باشد.

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم
سن مناسب برای عمل لیزیک چشم

اهمیت سن مناسب برای عمل لیزیک چشم


همان طور که پیش تر اشاره شد، فرد باید یک سال پس از به وجود آمدن ثبوت چشم دست به عمل جراحی چشم زند چرا که ثابت بودن مطلق را نمی‌توان در بازه زمانی کوتاه تر از یک سال تضمین کرد.

پس فرد نباید چنین ریسکی به خود راه بدهد و با صبر و شکیبایی بهتر است که پس از یک سال (و یا با مشورت پزشک کمی کمتر از یک سال و یا اندکی بیش تر از یک سال از گذشت ثابت شدن شماره چشم)، اقدام به عمل لیزیک و یا لازک و یا دیگر عمل‌های جراحی چشم فرماید. این مسئله خود به تنهایی دلیل اهمیت سن مناسب برای عمل لیزیک چشم را به فرد نشان می‌دهد.

گفتنی است که لیزیک و لازک دو مورد از عمل‌هایی است که به رفع عیوب انکساری چشم می‌پردازند. (عیوب انکساری چشم اختلالاتی نظیر دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم، ناساز بینی و… را شامل می‌شود.)

ممکن است برای شما این سوال به وجود بیاید که چرا تاکید داریم این عمل حتما در سن مناسب انجام بگیرد. باید بدانید که هر عمل جراحی درد‌های خود را به همراه دارد و علاوه بر هزینه فرد متحمل سختی‌های دوره نقاهت نیز می‌شود. فردی که بدون در نظر گرفتن سن مناسب برای عمل لیزیک چشم به این عمل می‌پردازد تنها درد را متحمل می‌گردد و به هیچ عنوان عیوب چشم خود را از بین نمی‌برد. البته در زمانی است که چشم فرد در اثر آماده نبودن آسیب جدی متحمل نشود.

تماس با ما

آدرس مطب

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

ساعت کاری

شنبه تا 4 شنبه 17:00-09:00

شماره تماس

01132289167

01132289089

آدرس ایمیل

info@drgharoei.com

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انواع روش‌های درمان خشکی چشم
آب مروارید چیست
مقایسه لیزیک و لازک
بهترین جراح بلفاروپلاستی در بابل

info@drgharoei.com

011٣٢٢٨٩١٦٧ _ 011٣٢٢٨٩٠٨٩

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤