• ٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

پیوند قرنیه در مازندران

پیوند قرنیه در مازندران

پیوند قرنیه در مازندران | در واقع پیـوند قـرنیه. عملی است که در آن قرنیـه فرد بیمار با یک قرنـیه سالم از فرد دیگر که مشکلی ندارد. جایگزین شده و این جراحی ممکن است 1 تا 2 ساعت طول بکشد.

 

دکتر کوروش قارویی

 

قرنیه چشم

 

قرنيه يا (Cornea) یک لایه نازک و شفاف است که در قسمت جلویی در کره چشم واقع شده است و قسمت های مختلف چشم از جمله زلالیه، مردمک و عنبیه را. می پوشاند. قطر این قسمت از چشم 11 تا 12 میلیمتر است که نکته ای که لازم است در مورد این عضو بدن بیان شود، آن است که هیچ رگی در آن وجود ندارد. این عضو از چشم 2 وظیفه را برعهده دارد که عبارتند از:

هدایت پرتوهای نور به داخل چشم و متمرکز کردن آنها بر روی پرده شبکیه

محافظت از اجزای داخلی در کره چشم

 

 

پیوند قرنیه در مازندران | آشنایی با قرنیه

آشنایی با پیوند قرنیه چشم

 

پیوند قرنیه که در اصطلاح پزشکی به آن کراتوپلاستی (Corneal transplantation) گفته می شود.

یک نوع عمل جراحی است که. به کمک این عمل، قرنیه آسیب دیده یک فرد با قرنیه اهدایی از یک فرد دیگر. جایگزین می گردد. این عمل می تواند برای کل یا بخشی از قرنیه آن فرد انجام شود.

عمل پیوند قرنیه توسط چشم پزشک فوق تخصص باید انجام شود و این عمل تحت بیهوشی و در موارد خاص به صورت بیهوشی موضعی که می تواند با تزریق آرام بخش یا خواب آور باشد، انجام می شود.

 

عمل پیوند قرنیه چیست؟

 

جراحی پیوند قرنیه، یکی از انواع عمل چشم است که به‌منظور جایگزینی بخشی از قرنیه خود فرد با بافت قرنیه اهدایی انجام می‌شود. به‌وسیله پیوند قرنیه، بینایی فرد بازیابی می‌شود، درد کاهش می‌یابد و ظاهر قرنیه‌ی آسیب‌دیده بهبود می‌یابد. اکثر جراحی‌های پیوند قرنیه موفقیت‌آمیز هستند، اما مانند دیگر انواع عمل‌های پیوند عضو خطر بروز عوارضی مانند رد قرنیه اهدا کننده وجود دارد.

 

پیوند قرنیه در مازندران

 

زمانی که نیاز به پیوند قرنیه باشد

 

پیوند قرنیه معمولاً برای اصلاح مشکلات بینایی ناشی از شرایط پزشکی خاص انجام می شود. این پیوند همچنین گاهی اوقات برای تسکین درد در چشم آسیب دیده .یا بیمار یا برای درمان موارد اضطراری مانند عفونت شدید یا آسیب نیز استفاده می شود. برخی از رایج ترین دلایل نیاز به پیوند قرنیه عبارتند از:

 

قوز قرنیه

 

قوز قرنیه وضعیتی است که باعث ضعیف شدن قرنیه، نازک شدن و تغییر شکل آن می شود. این بیماری بین 1 در 3000 تا 1 در 10000 نفر را مبتلا می کند.

علت دقیق این وضعیت ناشناخته است. ممکن است یک پیوند ژنتیکی وجود داشته باشد، و در افراد مبتلا به چندین بیماری آلرژیک، مانند اگزما و آسم، شایع تر است. قوز قرنیه یکی از شایع ترین دلایل پیوند قرنیه در بیماران جوان است و معمولاً تا اوایل نوجوانی ظاهر نمی شود، اما گاهی اوقات می تواند زودتر رخ دهد. بسیاری از موارد قوز قرنیه خفیف و با استفاده از لنزهای تماسی یا عینک قابل کنترل هستند.

 

شرایط دژنراتیو

 

برخی از شرایط ممکن است روی چشم ها تأثیر بگذارد و به مرور زمان باعث ایجاد مشکلاتی در آنها شود. یک مثال دیستروفی اندوتلیال فوکس است که در آن عملکرد سلول های پوشش دهنده قرنیه داخلی (اندوتلیوم) شروع به بدتر شدن می کند. با افزایش سن، این امر سریعتر اتفاق می افتد. با ضعیف شدن سلول‌ها، به جای پاکسازی مایع اضافی، اجازه می‌دهند تا در آن تجمع پیدا کند و منجر به تاری دید می‌شود.

 

دلایل دیگر پیوند قرنیه چشم

 

-یک سوراخ کوچک در قرنیه که. در نتیجه آسیب ایجاد شده است (معروف به سوراخ قرنیه)
-عفونت قرنیه به آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهد و مدام عود می کند
-قرنیه به دلیل عفونت. یا جراحت زخمی شده است.

 

چه کسانی برای پیوند قرنیه واجد شرایط هستند؟

 

-کسـانی که دارای بیماری قوز قرنیه یا کراتوکونوس هستند.
-کسـانی که به واسطه بیماری های ارثی، دارای ورم یا کدورت قرنیه هستند.
-کـسانی که دچار سوختگی. شیمیایی قرنیه شده اند.
-کسانی که به خاطر عفونت های میکروبی یا تبخال چشمی. دچار کدورت یا لکه قرنیه شده اند.

 

پیوند قرنیه در مازندران | دلایل پیوند قرنیه

انواع عمل پیوند قرنیه

 

در عمل پیوند قرنیه، پزشک تمام یا بخشی از ضخامت قرنیه بیمار را برداشته و بافت اهدایی سالم را جایگزین آن می‌کند. این عمل، روش‌های مختلفی دارد و انتخاب روش مناسب هر بیمار، به عهده چشم‌پزشک است. روش‌های معمول کراتوپلاستی عبارت‌اند از:

 

پیوند قرنیه نافذ (PK)

 

اگر هر دو لایه جلویی و داخلی قرنیه آسیب‌دیده باشند، ممکن است تمام قرنیه نیاز به تعویض داشته باشد. در این روش، جراح به‌منظور برداشتن دیسکی کوچک از بافت قرنیه، تمام ضخامت قرنیه غیرطبیعی یا معیوب را برش می‌دهد.

در این عمل برای ایجاد برش دایره‌ای دقیق، از ابزار خاصی استفاده می‌شود. سپس قرنیه اهدایی که به‌ طور متناسب برش خورده‌است در جای خالی قرار می‌گیرد. بعد از آن جراح، قرنیه جدید را در جای خود بخیه می‌زند. بخیه‌ها هم پس از مدتی جدا می‌شوند. این روش دوره نقاهت طولانی‌تری دارد و بازیابی بینایی کامل ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد. در روش PK خطر رد قرنیه نسبت به دیگر روش‌ها بیشتر است.

 

پیوند قرنیه اندوتلیال (EK)

 

در این روش بافت بیمار از لایه‌های پشتی قرنیه از جمله اندوتلیوم و لایه نازکی به نام غشاء دسمه که از اندوتلیوم در برابر آسیب و عفونت محافظت می‌کند، جدا می‌شود. سپس بافت اهدایی جایگزین. بافت برداشته شده می‌شود. دو نوع عمل پیوند قرنیه اندوتلیال وجود دارد:

کراتوپلاستی اندوتلیال دسمه به روش تراش (DSEK): در این روش حدود یک‌سوم قرنیه با بافت اهدایی جایگزین می‌شود.


کراتوپلاستی اندوتلیال غشای دسمه (DMEK): در این روش از لایه بسیار نازک‌تری از بافت اهدایی استفاده می‌شود. بافت مورداستفاده در DMEK بسیار نازک و شکننده است. این روش دشوارتر و متداول‌تر از روش اول است.

 

پیوند قرنیه لایه‌ای قدامی (ALK)

 

در این نوع، جراح با دو روش مختلف بافت معیوب را از لایه‌های جلویی قرنیه (از جمله اپیتلیوم و استروما) جدا می‌کند، اما لایه اندوتلیال پشتی در جای خود باقی می‌ماند. عمق آسیب قرنیه، نوع ALK مناسب را مشخص می‌کند.

در پیوند قرنیه لایه‌ای قدامی سطحی (SALK)، تنها لایه‌های جلویی قرنیه جایگزین می‌شود و استروما سالم و اندوتلیوم دست‌نخورده باقی می‌مانند. اما در مواقعی که آسیب به قرنیه عمیق‌تر باشد. و تا استروما گسترش‌ یافته است. پیوند لایه‌ای قدامی عمقی (DALK) مورد استفاده قرار می‌گیرد. و بافت اهدایی سالم. در جای خالی پیوند زده می‌شود. زمان بهبودی پس از جراحی در این روش کوتاه‌تر از دیگر روش‌هاست. خطر رد قرنیه اهدایی هم در این روش کمتر است.

 

پیوند قرنیه در مازندران

 

زمان بهبودی بعد از پیوند قرنیه

 

این زمان می تواند یک سال یا بیشتر به طول بیانجامد. در ابتدا بینایی شما برای چند ماه اول تار میشود و در بعضی موارد ممکن است بدتر از قبل گردد، این در حالی است که شما در چشمتان از قرنیه جدید استفاده می نمایید.
همانطور که بینایی شما بهبود می یابد، شما قادر به بازگشت به فعالیت های روزمره طبیعی خود خواهید بود. برای چند هفته اول بلند کردن وسایل سنگین ممنوع است. با این حال بسته به شغلتان. باید یک هفته بعد. از جراحی بتوانید به محل کار خود بازگردید. و به سرعت بهبودی را در چشمانتان مشاهده کنید.
قطره های استروئیدی چشم برای چند ماه تجویز می شود تا به بدن اجازه پیوند قرنیه جدید را بدهد، همچنین داروهای دیگر برای کمک به کنترل عفونت، ناراحتی و تورم تجویز خواهد شد . شما باید در تمام اوقات از چشمانتان مراقبت نمایید و از یک سپر محافظ و عینک در زمان های خاص جهت جلوگیری از وارد شدن صدمات خارجی استفاده نمایید.
اگر در جراحی چشم شما. از بخیه استفاده شود. معمولا بسته به سلامت چشم. و شرایط بهبودی. تا 17 ماه بعد از عمل جراحی از چشم جدا خواهد شد . تطابق این بخیه می تواند به بافت های اطراف قرنیه جدید برای کاهش میزان آستیگماتیسم ناشی از سطح نامنظم چشم کمک نماید.

 

پیوند قرنیه در مازندران | مراقبت از چشم

پیوند قرنیه در مازندران

 

وضعیت بینایی بعد از پیوند قرنیه

 

بینایی شما بعد از چند ماه بهبود خواهد یافت، اما باید بعد از مدت کمی تغییر بینایی زیادی را در چشم احساس نمایید.
پس از انجام پیوند. قرنیه شما. به طور کامل بهبود یافته است. و ممکن است. نیاز به جراحی لیزیک برای بهبود بینایی داشته باشید.
در چشمان شما مقدار کمی از نزدیک بینی و آستیگماتیسم باقی خواهد ماند، زیرا منحنی بافت قرنیه جدید نمی تواند با منحنی قرنیه طبیعی شما دقیقا مطابقت داشته باشد.
شکست بعد از عمل جراحی تا حدودی غیر قابل پیش بینی است و میزان زیاد آستیگماتیسم در آن دسته از بیماران که بایستی از عینک استفاده نمایند، یک نوع چالش محسوب خواهد شد.
عیوب انکساری خفیف ناشی از عمل جراحی پیوند قرنیه می تواند با عینک اصلاح شود. در غیر این صورت بایستی از لنز استفاده گردد.
معمولا لنزهای ترکیبی و لنزهای قابل نفوذ اکسیژن .که با عنوان لنزهای RGP یا GP شناخته می شوند. برای بیمارانی که. پیوند قرنیه انجام داده اند. و دچار بی نظمی قرنیه هستند مناسب تر است. با این حال استفاده از لنز های نرم نیز گزینه مناسبی میباشد.
از آنجا که بینایی شما طی چند ماه اول بعد از جراحی تغییر خواهد کرد اما بهتر است قبل از استفاده از عینک یا لنز ، منتظر اعلام پزشک جهت تثبیت نمره چشمتان باشید.
پس از بهبودی چشمتان و جدا نمودن بخیه ها ، ممکن است جراحی لیزیک یا PRK بتواند به وضعیت بینایی شما بجای استفاده از لنز یا عینک کمک نماید.

 

مراقبت از چشم

 

هنگامی که بعد از عمل به خانه برگشتید، باید به خوبی از چشم خود مراقبت کنید. چند نکته مهم که باید به خاطر بسپارید عبارتند از:

چشمان خود را مالش ندهید
در هفته های اول پس از جراحی، از انجام ورزش های سنگین و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید
اگر شغلی دارید که فشار فیزیکی ندارد، می توانید 2 تا 3 هفته پس از جراحی به کار خود بازگردید.
اگر کار شما شامل کار یدی است، باید 3 تا 4 ماه صبر کنید
از مکان های پر دود یا گرد و غبار اجتناب کنید زیرا ممکن است چشمان شما را تحریک کند
اگر چشم شما به نور حساس است، استفاده از عینک آفتابی می تواند کمک کننده باشد
از ورزش های تماسی و شنا خودداری کنید و هنگام از سرگیری ورزش های تماسی از عینک های محافظ استفاده کنید.
حداقل تا یک ماه آب وارد چشم شما نشود
تا زمانی که متخصص به شما بگوید این امکان وجود دارد، رانندگی نکنید.

 

دکتر کوروش قارویی یکی از بهترین چشم پزشکان مازندران به خصوص در زمینه جراحی های چشم، لیزیک، لازک، آب مروارید و … می باشند، تقریبا همه انواع عمل های جراحی در زمینه چشم را به خوبی و با مهارت کامل انجام می دهند.

 

تماس با ما

 

آدرس مطب

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

 

ساعت کاری

شنبه تا 4 شنبه 17:00-09:00

 

شماره تماس

01132289167

01132289089

 

آدرس ایمیل

info@drgharoei.com

 

انواع روش‌های درمان خشکی چشم
انواع بیماری‌های چشمی
آب مروارید چیست
مقایسه لیزیک و لازک

info@drgharoei.com

011٣٢٢٨٩١٦٧ _ 011٣٢٢٨٩٠٨٩

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤