• ٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

آستیگماتیسم چشم چیست؟

آستیگماتیسم چشم چیست؟

آستیگماتیسم چشم چیست؟ | آستیگماتیسم یکی از شایع‌ترین مشکلات اپتیکی چشم است، و معمولاً علت آن نامنظمی شکل و انحنای قرنیه است. گاهی نیز علت آن نامنظمی شکل و انحنای لنز که در پشت عنبیه قرار دارد است.

آستیگماتیسم اختلال بسیار شایعی است و اکثر افراد درجاتی از این اختلال را دارند. آستیگماتیسم شدید در اغلب موارد ارثی است. اگر چشم را به عنوان یک عدسی کروی در نظر بگیریم. هرگاه این عدسی از حالت کروی خارج شود و به سمت حالت بیضوی برود (شبیه خربزه). در این صورت دارای دو کانون خطی به جای یک کانون نقطه‌ایی خواهد بود. در نتیجه تصاویر به دلیل انکسار نامساوی در قسمت‌های مختلف قرنیه کاملاً بر روی شبکیه متمرکز نمی‌شوند و تصاویر چه دور و چه نزدیک تار می‌شوند.

آستیگماتیسم چشم چیست؟

بنابراین افرادیکه دچار درجات بالایی از آستیگماتیسم هستند نه تنها همانند افراد نزدیک‌بین اشیای دور را تار می‌بینند، بلکه اشیای نزدیک را هم تار می‌بینند.در این اختلال، قرنیه به جای حالت کروی شبیه مقطعی از توپ بیس بال می باشد، که این حالت، باعث می شود تا تصویر اشیاء، در دو نقطه جداگانه بر روی شبکیه تشکیل شود.

آستیگماتیسم چشم چیست؟ | آستیگمات

انواع آستیگماتیسم

دو نوع آستیگماتیسم وجود دارد:

آستیگماتیسم منظم که در آن قرنیه از یک جهت (به عنوان مثال فقط از جهت عمودی) بیشتر از طرف دیگر (مثلا افقی) خمیدگی دارد

آستیگماتیسم نامنظم که در آن انحنای قرنیه در سطح چشم غیر یکسان و نامنظم است

علائم رایج آستیگماتیسم چیست؟

چگونه می‌توانید تشخیص دهید که آستیگمات دارید؟ علائم آستیگماتیسم ممکن است در هر فردی متفاوت باشد. برخی افراد هم اصلاً هیچ علامتی ندارند. علائم آستیگماتیسم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تاری دید یا تحریف دید،‌ دید تار در همه فواصل (دور یا نزدیک)
خستگی چشم
سردرد
چشمک زدن برای تلاش برای دیدن واضح
مشکل دید در شب
سوزش چشم

دکتر کوروش قارویی


اگر این علائم را دارید ممکن است لزوماً آستیگماتیسم نداشته باشید. برخی از علائم ممکن است به دلیل سایر مشکلات سلامتی یا بینایی هم باشد. در این حالت باید به چشم پزشک مراجعه کنید. یک معاینه کامل چشم مشخص می‌کند که آیا شما چشم آستیگمات دارید یا خیر.

دلایل ایجاد ‌آستیگمات چشم چیست؟

آستیگمات چشم بیماری شایعی است و دلیل اینکه چرا شکل عدسی یا قرنیه چشم از فردی به فرد دیگر متفاوت است به طور کامل و دقیق مشخص نیست. به نظر ‌‌می‌آید که ایجاد ‌آستیگمات چشم یک مسئله‌ی توارثی باشد. معمول‌ترین دلایل ایجاد ‌آستیگمات چشم شامل موارد زیر هستند:

دلایل توارثی که باعث ‌‌می‌شوند فرد از بدو تولد دچار ‌آستیگمات چشم باشد
آستیگماتیسم چشم ‌‌می‌تواند پس از آسیب به چشم و یا جراحی چشم ایجاد شود
بیماری کراتوکنوس (keratoconus) یک بیماری نادر است که در طی آن قرنیه چشم با گذشت زمان نازک‌تر و مخروطی‌شکل ‌‌می‌شود.

چه کسانی در معرض خطر آستیگماتیسم هستند؟

آستیگماتیسم می‌تواند در هر سنی یعنی هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ دهد. اما در صورت داشتن هر یک از موارد زیر، ممکن است خطر ابتلا به آستیگماتیسم بیشتر باشد:

آستیگماتیسم چشم چیست؟

سابقه خانوادگی آستیگماتیسم یا سایر اختلالات چشمی مانند قوز قرنیه
زخم قرنیه یا نازک شدن قرنیه شما
نزدیک بینی بیش از حد، که باعث تاری دید در فاصله دور می‌شود
دور بینی بیش از حد، که باعث ایجاد دید نزدیک تار می‌شود
سابقه انواع خاصی از جراحی چشم، مانند جراحی آب مروارید

آستیگماتیسم چشم چیست؟ | آستیگماتیسم

درمان آستیگماتیسم

هدف از درمان آستیگماتیسم بهبود وضوح بینایی و راحتی چشم است. درمان شامل لنزهای اصلاحی یا جراحی انکساری هستند.

۱. لنزهای اصلاحی

پوشیدن لنزهای اصلاحی با خنثی کردن انحنای ناهموار قرنیه و عدسی، آستیگماتیسم را درمان می‌کند.

انواع لنزهای اصلاحی عبارتند از:


عینک. عینک با لنزهایی ساخته شده است که به جبران فرم ناهموار چشم کمک می کند. لنزها باعث می شوند نور به درستی شکست یابد. عینک همچنین می‌تواند برای اصلاح سایر خطاهای انکساری مانند نزدیک بینی یا دور بینی استفاده شود.

لنزهای تماسی. لنزهای تماسی مانند عینک، می توانند بیشتر آستیگماتیسم را اصلاح کنند. آنها در انواع و اقسام مختلفی از جمله نرم یکبار مصرف، سخت، نفوذ پذیر به گاز و دو کانونی وجود دارند.

همچنین از لنزهای تماسی در روشی به نام ارتوکراتولوژی استفاده می‌شود. در ارتوکراتولوژی، شما لنزهای تماسی سخت را در طول شب و هنگام خواب می‌گذارید تا ناصافی انحنای چشم هموار شود. سپس برای حفظ شکل جدید لنزها را کمتر می‌گذارید. اگر این روش درمانی را قطع کنید، چشمان شما به شکل و خطای انکساری قبلی باز می‌گردد.

پوشیدن لنزهای تماسی برای مدت طولانی باعث افزایش خطر عفونت در چشم می‌شود.

از چشم پزشک خود در مورد جوانب مثبت و منفی و خطرات لنزهای تماسی و اینکه چه چیزی برای شما مناسب است سوال کنید.

دکتر کوروش قارویی

۲. جراحی عیوب انکساری

جراحی عیوب انکساری باعث بهبود بینایی و کاهش نیاز به عینک یا لنزهای تماسی می‌شود. جراح چشم از یک پرتو لیزر برای تغییر شکل منحنی‌های قرنیه استفاده می‌کند که خطای انکساری را اصلاح می‌کند. قبل از عمل، پزشکان ارزیابی‌های لازم را انجام می‌دهند تا تعیین کنند که آیا شما کاندید جراحی انکساری هستید یا خیر.

آیا آستیگماتیسم با بالا رفتن سن بدتر می‌شود؟

آستیگماتیسمی که با تجویز عدسی‌های تماسی و یا عینک اصلاح نمی‌شود، معمولاً بدتر می‌شوند چون برای تمرکز بر اشیاء، به چشم‌ها فشار وارد می‌شود و چشم‌ها به‌خوبی استراحت ندارند. معاینه سالانه‌ی چشم و درمان آستیگماتیسم با استفاده از لنزهای طراحی‌شده برای بهبود توانایی انکساری قرنیه می‌تواند به جلوگیری از بدتر شدن آستیگماتیسم کمک کند.

آستیگمات چشم در کودکان

بسیاری از نوزادان به صورت مادرزادی آستیگماتیسم را تجربه می‌کنند. با وجود این، معمولا در نخستین سال تولد مشکل آن‌ها خود به خود برطرف می‌شود. عدم تشخیص مناسب و به‌موقع یا رسیدگی نکردن به مشکلات بینایی کودکان ممکن است آن‌ها را با اختلال یادگیری مواجه کند. به عنوان مثال، تداوم آستیگمات کودک ۴ ساله روند آموزش و روابط اجتماعی وی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برای جلوگیری از این امر و با توجه به عدم توانایی کودکان در تشخیص و ابراز مشکلات بینایی، توصیه می‌شود کودک خود را از ۶ ماهگی نزد متخصص چشم پزشکی یا دکتر بینایی سنج برده و وضعیت بینایی را بسنجید و نمره چشم آستیگمات او را به‌طور سالیانه بررسی کنید.

آستیگماتیسم چشم چیست؟ | آستیگماتیسم در کودکان

تماس با ما

آدرس مطب

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

ساعت کاری

شنبه تا 4 شنبه 17:00-09:00

شماره تماس

01132289167

01132289089

آدرس ایمیل

info@drgharoei.com

انواع روش‌های درمان خشکی چشم
انواع بیماری‌های چشمی
آب مروارید چیست
مقایسه لیزیک و لازک

info@drgharoei.com

011٣٢٢٨٩١٦٧ _ 011٣٢٢٨٩٠٨٩

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤