• ٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

علت پرش چشم چیست؟

علت پرش چشم چیست؟

علت پرش چشم چیست؟ | آیا تاکنون دچار پرش پلک چشم و یا تیک عصبی چشم شده‌اید؟ پرش پلک یا میوکیمیا تنها پلک چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این نوع تیک یا اسپاسم بسیار شایع بوده و برای بیشتر مردم یک‌بار یا بیشتر روی می‌دهد. این شرایط می‌تواند هر یک از دو پلک بالایی یا پایینی را درگیر کند، اما معمولاً در یک زمان تنها در یک چشم اتفاق می‌افتد.

پرش پلک از محسوس بودن تا آزاردهنده بودن تغییر می‌کند. تیک چشمی معمولاً در مدت زمان کوتاهی برطرف می‌شود اما ممکن است پس از چند ساعت، چند روز یا بیشتر مجدد تکرار شود.

دکتر کوروش قارویی

در موارد نادر ، پرش پلک ممکن است یک علامت هشدار دهنده اولیه برای یک اختلال حرکتی مزمن باشد ، به ویژه اگر پرش پلک با سایر تکان های صورت یا حرکات غیرقابل کنترل همراه باشد. اگر انقباض شما برطرف نشود ، ممکن است همیشه چشمک بزنید یا چشمانتان را جمع کنید و در بینایی مشکل داشته باشید.

علت پرش چشم | پرش چشم

علل پرش پلک

عواملی مثل خستگی و کار مداوم بی وقفه، کم خوابی، مصرف مفرط مواد حاوی کافئین(قهوه و چای و …) و اضطراب و استرس می‌توانند به ایجاد پرش پلک منتهی شوند، همچنین در افرادی که دچار خستگی چشم هستند، پرش مکرر پلکی به وفور دیده می‌شود.

مصرف الکل و استعمال دخانیات، مصرف برخی از داروهای ضدصرع و ضدسایکوز و کمبود برخی املاح در بدن بخصوص کمبود منیزیم و پتاسیم از سایر عوامل ایجاد کننده پرش پلک می باشند.

برخی بیماریهای بافتهای سطحی چشم مثل بلفاریت، آلرژی چشم، خشکی چشم، عفونت و تحریک قرنیه و ملتحمه و غیره، هم از عوامل بروز پرش پلک می باشند.برخی بیماریهای سیستم عصبی هم سبب تیک پلک می شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت داشتن مشکلات زیر، بلافاصله باید به چشم پزشک مراجعه کرد، همه‌ی این موارد علائم وجود مشکلی جدی هستند که باید به دقت بررسی شوند:

پرش پلک چشم ماندگار و مزمن که بیش از یک هفته ادامه پیدا کند
تغییر ناگهانی در ظاهر و حرکات نیمی از صورت – از جمله پلک‌ها
چفت شدن پلک‌ها تا حدی که امکان باز کردن چشم‌ها وجود نداشته باشد

علت پرش چشم چیست؟

چشم شما قرمز و متورم شود یا ترشح داشته باشد.
پلک بالایی شما دچار افتادگی شود.


اگر چشم پزشک به مشکلات مغز و اعصاب شک کند، سایر نشانه‌ها را بررسی کرده و در صورت نیاز شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع می‌دهد.

انواع پرش پلک چشم یا تیک عصبی چشم

شایع‌ترین اشکال پرش پلک مزمن، بلفارواسپاسم خوش خیم و اسپاسم نیمه صورت است.

بلفارواسپاسم خوش خیم یک بیماری عصبی نادر است که باعث ایجاد اسپاسم و انقباض عضلات در اطراف چشم می‌شود. در ابتدا ممکن است شبیه به یک پرش پلک چشم به نظر برسد، اما در صورت عدم درمان می‌تواند بدتر شود. در بعضی موارد، اسپاسم‌ها به اندازه‌ای شدید هستند که ساعت‌ها باعث بسته شدن پلک‌ها به طور همزمان می‌شوند. معمولا در اواسط تا اواخر بزرگسالی بروز پیدا می‌کند و به‌مرور زمان بدتر می‌شود. زنان دو برابر بیش از مردان در خطر ابتلا به این مشکل هستند.

محققان هنوز درباره علل اصلی ایجاد بلفارواسپاسم اطمینان ندارند. اکثر آنها معتقدند که این ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است. یک تئوری رایج مبتنی بر این است که این عوامل باعث اختلال در عملکرد گانگلیون پایه مغز می‌شوند. گانگلیون‌های پایه در تنظیم عملکرد حرکتی نقش دارند و نقش مهمی در مهار حرکات نامنظم دارند. براساس اعلام سازمان ملی اختلالات نادر، بلفارواسپاسم اساسی چندین علائم اولیه دارد که می‌تواند به تشخیص آن از یک پرش پلک اساسی کمک کند:

هر دو چشم درگیر هستند.
فرد غالبا چشمک می‌زند.
عضلات دیگر صورت، دچار اسپاسم می‌شوند.
چشم‌ها در شرایط روشن و پر استرس تحریک می‌شوند.
اسپاسم معمولاً یک ساعت طول می‌کشد.

علت پرش چشم چیست؟

اسپاسم نیمه صورت می‌تواند در ابتدا با یک انقباض ساده چشم اشتباه گرفته شود، زیرا این بیماری معمولاً با تأثیرگذاری بر عضلات اطراف چشم شروع می‌شود. با این حال، این اسپاسم‌ها در نهایت به سمت عضلات دیگر در همان طرف صورت پخش می‌شوند و باعث می‌شوند عضلات فک، دهان، گونه و گردن به طور خود به خود منقبض شوند.

علت پرش چشم چیست؟ | اسپاسم چشم

این نوع اسپاسم نیز یک بیماری نادر است، اما به دلیل نقص ساختارهای عمیق مغزی ایجاد نمی‌شود. درعوض، محققان معتقدند که اسپاسم نیمه صورت ناشی از تحریک عصب صورت است. اگر یک رگ خونی مجاور فشار زیادی به عصب وارد کند، ممکن است این تحریک اتفاق بیفتد. برخی تفاوت‌های دیگر که ممکن است جدا از بلفارواسپاسم و انقباض اصلی چشم، در تشخیص اسپاسم خونریزی مفید باشد، عبارتند از:

این بیماری معمولاً بر یک چشم تأثیر می‌گذارد.
ممکن است فرد بین انقباض‌ها، ضعف عضله صورت را تجربه کند.
اسپاسم‌های نیمه صورت تمایل به شدت دارند.
برخی از افراد حالت صدا کردن درگوش در قسمت آسیب دیده سر را می‌شنوند.
اسپاسم‌های نیمه صورت می‌توانند از چند روز تا چند ماه ادامه داشته باشد.

دکتر کوروش قارویی

پرش چشم خفیف اغلب ناشی از مسائل روزمره مانند خستگی، استرس یا مصرف زیاد کافئین است. این حالت ممکن است در اثر تحریک قرنیه‌ی چشم یا غشاء آستری پلک‌ها نیز ایجاد شود

آیا پریدن پلک نگران‌کننده است؟

پرش پلک بدون وجود علائم دیگر، به ندرت نشانه یک اختلال عصبی جدی است و معمولاً خود به‌ خود بهبود می‌یابد. با این‌حال، در صورتی که این مشکل بیش از یک هفته به طول بیانجامد، ضروری است که حتماً توسط چشم پزشک ارزیابی شود.

قابل توجه است که حتی هیچ کدام از موارد نادر بلفارواسپاسم خوش‌خیم یا اسپاسم نیمه صورت که پیش‌تر‌ شرح داده شد، کشنده نبوده و هر دو به راحتی قابل درمان هستند. پس اگر دچار پریدن پلک هستید و یکی از این دو اختلال برای شما تشخیص داده است، نگران نباشید. درمان‌های در دسترس برای این موارد، موفقیت‌آمیز هستند.

علت پرش چشم چیست؟ | درمان پرش پلک

درمان پرش پلک

اکثر پرش پلک بدون درمان طی چند روز یا چند هفته برطرف می شوند. اگر آنها از بین نروند ، می توانید علل احتمالی را حذف یا کاهش دهید. استرس ، خستگی و مصرف کافئین شایع ترین دلایل پرش پلک است.

برای تسکین گرفتگی چشم ، موارد زیر را امتحان کنید.:

کمتر کافئین بنوشید

خواب کافی داشته باشید

ماساژ ملایم پلک ممکن است به رفع پرش پلک کمک کند

سطوح چشم خود را با اشک مصنوعی یا قطره چشم بدون نسخه مرطوب کنید.

هنگامی که پرش پلک شروع می شود ، یک کمپرس گرم روی چشم های خود بمالید.

تماس با ما

آدرس مطب

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

ساعت کاری

شنبه تا 4 شنبه 17:00-09:00

شماره تماس

01132289167

01132289089

آدرس ایمیل

info@drgharoei.com

انواع روش‌های درمان خشکی چشم
آب مروارید چیست
مقایسه لیزیک و لازک
بهترین جراح بلفاروپلاستی در بابل

info@drgharoei.com

011٣٢٢٨٩١٦٧ _ 011٣٢٢٨٩٠٨٩

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤