• ٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

مزایا و معایب عمل لیزیک چشم

مزایا و معایب عمل لیزیک چشم

مزایا و معایب عمل لیزیک چشم | جراحی لیزیک، اصطلاحی است برای توصیف روش‌های جراحی که مشکلات بینایی (نزدیک بینی، پیرچشمی، آستیگماتیسم) را تصحیح می‌کند و برای کاهش وابستگی فرد به عینک یا لنز‌های تماسی استفاده می‌شود. در این جراحی با استفاده از دستگاه میکروکراتوم، اصلاح بینایی قرنیه انجام می‌شود.

در حال حاضر، یک روش لیزری به نام لیزیک، رایج‌ترین جراحی است که انجام شده اما انواع دیگری از عمل انکساری از جمله روش‌های لیزری دیگری نیز وجود دارند که ممکن است گزینه بهتری برای فرد باشد.

مانند دیگر انواع عمل انکساری چشم، روش لیزیک، قرنیه چشم برای تمرکز بهتر نور، اصلاح می‌شود. عمل لیزیک بدون درد و در عرض ۱۵ دقیقه برای هر دو چشم انجام می‌شود. نتایج عمل، سبب بهبود یافتن بینایی فرد بدون استفاده از عینک و یا لنزهای تماسی است.

مزایا و معایب عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک چگونه انجام می‌شود؟

ضخامتی از قرنیه بوسیله تیغه‌های میکروکراتوم و یا بوسیله لیزر فمتوسکند برش داده شده و جمع می‌گردد. پس از تاباندن لیزر، لایه جمع شده بر روی محل قبل برگردانده می‌شود.

بیش از ۲۵ سال است که این جراحی انجام شده و سبب بهبود بینایی بعد از عمل می شود. حدود ۹۶ درصد از بیماران پس از جراحی لیزیک، بینایی مطلوبی را خواهند داشت.

عمل لیزیک با درد بسیار کمی همراه است زیرا با استفاده ار قطره بی حس کننده، فرد دردی را حس نخواهد کرد. بینایی تقریبا تا روز بعد از جراحی لیزیک تصحیح می‌شود.

هیچ پانسمان و بخیه بعد از عمل لیزیک نیاز نیست.

تغییرات یا بازسازی قرنیه را می‌توان سال‌ها پس از جراحی لیزیک در صورتی که بینایی فرد در طول زمان تغییر کند، اعمال کرد.

پس از عمل لیزیک، اغلب بیماران کاهش چشمگیری در استفاده از عینک یا لنزهای تماسی داشتند و حتی بسیاری از بیماران دیگر نیازی به آن‌ها ندارند.

دکتر قارویی

مزایا و معایب عمل لیزیک چشم
مزایا و معایب عمل لیزیک چشم

مزایا عمل لیزیک چشم

بیشتر افرادی که به سراغ عمل لیزیک می‌روند می‌خواهند دیدی شفاف و بی‌واسطه داشته باشند؛ چون از عینک و استفاده از لنزهای تماسی خسته شده‌اند. با این حـال انجام عمل جراحی با چشم باز می‌تواند ایده ترسناکی برای برخی افراد باشد. در این بخش به معرفی مزایا عمل لیزیک چشم می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم که بتوانید با نظر پزشک خود تصمیم نهایی برای انجام این عمل را بگیرید.

سریع و بی‌خطر بودن

عمل لیزیک به عنوان یک عمل سرپایی شناخته می‌شود و کمتر از نیم ساعت زمان برای انجام آن نیاز است. البته بیشتر این زمان هم صرف آماده شدن برای جراحی می‌شود. برخی بیماران می‌توانند یک آرام‌بخش مثل والیوم مصرف کنند تا استرس ناشی از عمل باعث حرکت آن‌ها نشود. البته برای محافظت و آرامش خاطر بیماران، این لیزرها طوری طراحی شده‌اند که اگر چشم بیمار در حین عمل به هر دلیلی حرکات ناگهانی داشته باشد، منجر به خطا و آسیب نشده و لیزر خود به خود خاموش شود.

به دست آوردن نتیجه فوری

مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد که این بیماران متوجه تغییر در دید خود می‌شوند و همه چیز را واضح‌تر از قبل می‌بینند. این تغییرات معمولا پس از گذشت چند ساعت از عمل قابل درک است. اما اقدامات مراقبتی لازم را باید همچنان انجام دهند تا دید آن‌ها در روزهای آینده بهتر شود. پزشک توصیه می‌کند تا ۴۸ ساعت فعالیت‌های خود را محدود کنید و پس از آن کار‌های عادی خود را با رعایت مراقبت کافی انجام دهید. سعی کنید تا یک هفته از صفحات نوردار مثل موبایل، تبلت و… دوری کنید. کسانی که PRK انجام می‌دهند انتظار طولانی‌تری برای اصلاح دید خواهند داشت. در این روش به تحمل حدود یک ماه زمان برای برگشت دید واضح نیاز است.

زندگی بدون عینک و لنز

بسیاری از بیمارانی که عمل لیزیک انجام می‌دهند، این اتفاق را تغییر دهنده زندگی خود می‌دانند. این عمل می‌تواند وسیله‌ای برای لذت بردن بیشتر از زندگی باشد! لذت ناشی از فعالیت‌هایی که به دلیل ضعف بینایی قادر به انجام آن‌ها نبوده‌اند.

بهبود بینایی تا حد زیاد

کسانی که عمل لیزیک انجام می‌دهند می‌توانند دید کامل خود را به دست آورند؛ فقط نباید انتظار دیدی مافوق بشری داشته باشند! واقعیت این است که در بهترین حالت ما می‌توانیم به آن‌چه که با عینک یا لنزهای تماسی می‌دیدیم برسیم. برای کسانی که شماره چشم بالاتری دارند این احتمال ممکن است متفاوت باشد. اما آن‌ها هم این شانس را خواهند داشت که بدون عینک و لنز به زندگی خود ادامه دهند.

مزایا و معایب عمل لیزیک چشم

مزایا و معایب عمل لیزیک چشم
مزایا و معایب عمل لیزیک چشم

معایب عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک مانند هر عمل جراحی دیگری با برخی عوارض جانبی همراه است و می‌تواند معایبی هم داشته باشد. در ادامه به معرفی معایب عمل لیزیک چشم می‌پردازیم.

برای همه مناسب نیست

انجام عمل لیزیک معمولا به افراد بالای ۴۰ سال توصیه نمی‌شود. علت چنین تصمیمی این است که بیماران ممکن است دچار پیرچشمی باشند. پیرچشمی در اثر ایجاد تغییر و سفتی عدسی ایجاد می‌شود. عمل لیزیک می‌تواند قرنیه را تغییر دهد نه عدسی را.

با خطرات نادر اما امکان‌پذیری همراه است

معمولا انجام عمل لیزیک تا سه ماه باعث خشکی چشم می‌شود که پزشکان آن را با تجویز اشک مصنوعی کنترل می‌کنند. اما احتمال تبدیل شدن این مشکل به یک اختلال دائمی وجود دارد. یکی دیگر از عوارض جانبی نادر و غیرمعمول این عمل، مشاهده هاله‌های شبانه یا تابش خیره‌کننده است. پزشکان می‌گویند با گذشت زمان و پیشرفت دستگاه‌ها، ریسک این عمل کمتر و انجام آن ایمن‌تر شده است. محدوده درمان در حـال حاضر بسیار بزرگ‌‌تر از قبل است و کل قرنیه را می‌پوشاند.

خشکی چشم

خشکی چشم به ندرت در بعضی از افرادی که عمل لیزیک انجام داده‌اند به عارضه‌ای دائمی تبدیل می‌شود.

گاهی فلپ‌ها آسیب می‌بینند

فلپ‌های ایجاد شده در حین عمل لیزیک محکم نمی‌شوند؛ به همین دلیل بیمار نباید چشم‌های خود را در حین بهبودی بمالد. پزشکان می‌گویند هر ضربه‌ای به فلپ مانند ضربه زدن توسط ناخن و… می‌تواند آن را حتی سال‌ها پس از جراحی از بین ببرد. در صورت بروز چنین آسیبی باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید. البته انجام PRK چنین خطری ندارد؛ چون هیچ فلپی در این روش ایجاد نمی‌شود. به همین دلیل پزشکان به افراد ورزشکار یا کسانی که فعالیت‌های زیاد بدنی دارند توصیه می‌کنند که به جای لیزیک از این روش استفاده کنند.

ممکن است ضعف بینایی برگردد

کسانی که این عمل را با شماره چشم بالا انجام داده‌اند، ممکن است در طول زمان با کاهش جزئی در بینایی خود مواجه شوند. البته احتمال بسیار کمی وجود دارد که فرد نیاز به عمل مجدد داشته باشد. پزشکان می‌گویند این احتمال وجود دارد که بینایی فرد کمی به عقب برگردد، اما هرگز به اندازه اول نمی‌شود! تصمیم‌گیری در مورد عمل لیزیک دوم کار دشواری است؛ چون احتمالا خطرات بیشتری متوجه فرد خواهد شد و ممکن است شرایط متفاوتی داشته باشد. افرادی که عمل لیزیک داشته‌اند ممکن است مانند بسیاری از افراد، بعد از ۴۰ سالگی با پیرچشمی مواجه شوند. استفاده از عینک در این شرایط به بهبود دید افراد در هنگام مطالعه و… کمک می‌کند.

نکات مهم برای انجام عمل لیزیک چشم

یکی از نکات مهم قبل از انجام عمل لیزیک چشم این است که به مدت یک هفته قبل از انجام عمل روزانه سه بار اطراف چشم و پلک خود را با شامپو بچه به خوبی بشویید، از دیگر نکات مفید برای انجام این عمل می توان به این مورد اشاره کرد که بعد از انجام عمل حتما مطابق با دستور دکتر چشم پزشک از قطره ای که برای شما تجویز می شود استفاده کنید تا دچار عوارض بعد از عمل نشوید. اگر لنز تماسی که پزشک برای شما استفاده کرده بود از چشم شما خارج شد به هیچ وجه از آن استفاده نکنید و آن را دور بیندازید و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا از لنز تماسی دیگری برای چشمان شما استفاده کند.

تماس با ما

آدرس مطب

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

ساعت کاری

شنبه تا 4 شنبه 17:00-09:00

شماره تماس

01132289167

01132289089

آدرس ایمیل

info@drgharoei.com

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انواع روش‌های درمان خشکی چشم
انواع بیماری‌های چشمی
آب مروارید چیست
مقایسه لیزیک و لازک

info@drgharoei.com

011٣٢٢٨٩١٦٧ _ 011٣٢٢٨٩٠٨٩

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤