• ٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

مشکلات چشم ناشی از کار با کامپیوتر

مشکلات چشم ناشی از کار با کامپیوتر

مشکلات چشم ناشی از کار با کامپیوتر | خستگی چشم با کامپیوتر از شایع‌ترین مشکلات بشر امروزی است. از آنجا که بسیاری از مردم این روزها از کامپیوتر استفاده می‌کنند، ناراحتی‌ها و خستگی‌های چشم بیماری شایعی است که در بیشتر مردم پدیدار می‌شود.

مطالعات علمی متعددی ثابت کرده که در 50 تا 90 درصد افرادی که روزانه چندین ساعت از وقت خود را به نگاه کردن به صفحه نمایش کامپیوتر اختصاص می‌دهند، خستگی چشم و دیگر مشکلات بینایی ظهور می‌یابد.

این نشانه‌ها ممکن است به صورت خستگی فیزیکی، کاهش بازدهی و افزایش تعداد اشتباهات کاری بروز کنند. یا فقط به شکل قرمزی یا پرش چشم پدیدار شوند.

 

دکتر کوروش قارویی

 

دلایل ایجاد CVS


CVS به دلیل واکنش متفاوت چشم‌ها و مغز به حروف (کاراکترها) روی صفحه کامپیوتر نسبت به حروف چاپ شده ایجاد می‌شود. چشمان ما برای تمرکز بر روی کلمات و اشکال چاپ شده که به رنگ سیاه و با لبه‌های کاملاً مشخص هستند، تقریباً مشکلی ندارد ولی کاراکترهای روی صفحه کامپیوتر از این میزان وضوح و کنتراست برخوردار نیستند. کلمات روی صفحه کامپیوتر از ترکیب نقاط بسیار کوچک نور (پیکسل‌ها) تشکیل می‌شوند که در مرکز روشن‌تر هستند و به سمت لبه‌ها دارای تراکم (intensity) کم‌تری می‌باشند و این مساله تطابق یا focus کردن چشم روی این تصاویر را سخت‌تر می‌کند. در عوض چشم‌ها به سمتی منحرف می‌شوند که نیاز به میزان کم‌تری فوکوس باشد که به اصطلاح RPA (resting point of accomodation) گفته می‌شود.
چشم‌ها ناخواسته به سمت RPA حرکت می‌کنند و دوباره کشیده می‌شوند تا بر روی صفحه کامپیوتر فوکوس شوند. این کشش و انقباض مداوم عضلات چشم موجب خستگی و درد چشم می‌شود که معمولاً حین و یا بعد از کار با کامپیوتر ایجاد می‌شود.

 

مشکلات چشم ناشی از کار با کامپیوتر

 

مشکلات چشم ناشی از کار با کامپیوتر | cvs

نشانه های اصلی درد چشم ناشی از کار کردن با کامپیوتر

 

اگر مطمئن نیستید که درد چشم شما به‌ خاطر کار با کامپیوتر است، نشانه‌های زیر را بررسی کنید. سعی کنید به‌خاطر بیاورید که آیا در روزهایی که بیشتر از 3 ساعت با کامپیوتر کار می‌کنید، هیچ کدام از این حالات برای شما پیش می‌آید یا نه:

 

1- تحلیل چشم‌ها

در موارد خفیف‌تر، خستگی چشم و تحلیل چشم می‌تواند منجر به دشوار شدن تمرکز روی اشیاء یا نقاط مختلف شود. به‌خصوص، زمانی که سریعا از یک فاصله به‌ فاصله‌ای دیگر تمرکز می‌کنید این حالت بیشتر پیش می‌آید. وقتی شرایط بدتر شود، تحلیل چشم می‌تواند منجر به درد یا احساس ناراحتی در اطراف چشم‌ها شود.

 

2- سوزش و خشکی چشم‌ها

احتمالا اوایل، احساس خارش در چشم را تجربه خواهید کرد، ولی با وخیم‌تر شدن شرایط این خارش تبدیل به سوزش می‌شود. حتی ممکن است شاهد رشد قرمزی شدید در چشم‌ها باشید. همه این‌ها نشانه خشک شدن چشم‌های شما است.

مشکلات چشم ناشی از کار با کامپیوتر | سوزش چشم هنگام کار کردن با کامپیوتر

3- بینایی مبهم

در این حالت متن‌ها و تصاویر حالت درهم و مبهم پیدا می‌کنند. حتی ممکن است با خود احساس کنید که چشم‌ها به‌خوبی و به‌ درستی تمرکز می‌کنند اما باز هم شاهد پیدایش چنین حالتی هستید. ممکن است دچار دوگانگی دید شوید. اگر مقصر اصلی این وضعیت کامپیوتر باشد، با کمی استراحت می‌توانید مشکل را حل کنید.

 

4- سردرد و سرگیجگی

هر دو حالت سردرد و سرگیجگی نشانه‌های جدی‌تر و وخیم‌تر شدن خستگی ناشی از کار با کامپیوتر هستند. اگر این حالت بیشتر از یک روز طول کشید حتما به‌ پزشک مراجعه کنید تا معاینه شوید.

 

5- درد گردن و شانه

وقتی بینایی وخیم‌تر شود و احساس ناراحتی افزایش پیدا کند، بدن شما به‌ طور ناخودآگاه خودش را به‌ شکلی تنظیم می‌کند که بتوانید بهتر ببینید. این مسئله منجر به حالت بد نشستن یا ایستادن می‌شود و بیشتر از هر چیزی روی گردن، شانه‌ها و پشت شما فشار وارد می‌کند.

به‌ محض اینکه چشمان شما تنگ شد یا احساس سوزش و درد کردید بهتر است به‌ جای این‌ که هفته‌ها و ماه‌ها به‌ همین وضعیت ادامه دهید، خیلی زود به‌ آن رسیدگی کنید. امکان درمان این ناراحتی وجود دارد، ولی اگر زودتر آن‌ را پیگیری کنید خیلی سریع‌تر به‌ نتیجه می‌رسید.

در کل، ناراحتی‌های چشمی ناشی از کار با کامپیوتر موقتی است و به‌محض این‌که کار با کامپیوتر یا موبایل را متوقف کنید نشانه‌های بهبودی را مشاهده می‌کنید.

 

مشکلات چشم ناشی از کار با کامپیوتر

 

۱۰ توصیه برای کاهش علائم ‌‌CVS‌


۱) سعی کنید به طور ارادی پلک بزنید.


این کار سبب می شود سطح چشم شما با اشک آغشته شده و خشک نشود.‌
در صورتی که مشکل شما شدید باشد، می توانید از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید.


۲) مرکز مانیتور باید حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر پایین تر از چشمان شما باشد.‌‌


این وضعیت علاوه بر اینکه باعث می‌شود‌ ‌پلک‌ها پایین تر قرار گیرند و سطح کمتری از چشم در معرض هوا باشد، از خستگی گردن و شانه ها نیز می‌کاهد.‌
در این موارد هم باید مانیتور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع صندلی را نسبت به میزکار تنظیم کرد، بطوریکه ساعد شما هنگام کار با کیبورد موازی با سطح زمین باشد.

 

3) از اشک مصنوعی استفاده کنید


هر وقت احساس کردید چشمانتان خشک یا قرمز شده، از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید. البته این نکته مهم را فراموش نکنید که استفاده نامناسب از هر نوع دارو می‌تواند خطرناک باشد.

 

مشکلات چشم ناشی از کار با کامپیوتر | اشک مصنوعی


4) مانیتور خود را طوری قرار دهید که نور پنجره یا روشنایی اتاق به آن نتابد. ‌


هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید پرده ها را بکشید و روشنایی اتاق را نیز به نصف وضعیت معمولی کاهش دهید. ‌
اگر از چراغ مطالعه بر روی میز خود استفاده می‌کنید آن را طوری قرار دهید که به صفحه مانیتور یا چشم شما نتابد.
همچنین می توانید از صفحه های فیلتر نیز بر روی صفحه مانیتور استفاده کنید.
تابش نور به صفحه مانیتور سبب کاهش کنتراست و خستگی چشم می‌شود. این مساله به خصوص زمانی که زمینه صفحه تیره باشد، شدیدتر خواهد بود.


5) به چشمان خود استراحت دهید.


سعی کنید هر ۵ تا ۱۰ دقیقه چشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه به نقطه ای دور نگاه کنید، این کار سبب استراحت عضلات چشم می شود.
همچنین به شما وقت می دهد پلک بزنید و سطح چشم شما مرطوب شود.


6) فاصله مانیتور با چشمان شما باید ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر باشد.

 

مشکلات چشم ناشی از کار با کامپیوتر

 


7) روشنایی و رنگ مانیتور خود را تنظیم کنید

میزان روشنایی مانیتور باید با روشنایی اتاق هماهنگی داشته‌ باشد. یک روش برای تنظیم روشنایی مانیتور این است که به یک صفحه وب با زمینه سفید نگاه کنید.
اگر سفیدی صفحه برای شما مثل یک منبع نور است روشنایی مانیتور زیاد است و باید آن را کم کنید. در مقابل، اگر صفحه کمی خاکستری به نظر می‌رسد، روشنایی را زیاد کنید.


به خاطر بسپارید بینایی نعمت بزرگی است که نباید به راحتی آن را از دست داد. چنانچه کار شما به استفاده ی دائمی از کامپیوتر وابسته است، بیشتر مراقب باشید تا بتوانید همیشه با چشمانی سالم، کار و زندگی‌تان را ادامه دهید.

 

تماس با ما

 

آدرس مطب

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

 

ساعت کاری

شنبه تا 4 شنبه 17:00-09:00

 

شماره تماس

01132289167

01132289089

 

آدرس ایمیل

info@drgharoei.com

انواع روش‌های درمان خشکی چشم
انواع بیماری‌های چشمی
آب مروارید چیست
مقایسه لیزیک و لازک

info@drgharoei.com

011٣٢٢٨٩١٦٧ _ 011٣٢٢٨٩٠٨٩

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤