• ٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

نزدیک بینی چشم چیست؟

نزدیک بینی چشم چیست؟

نزدیک بینی چشم چیست؟ | میوپیا یا نزدیک بینی یکی از شایع‌ترین مشکلات بینایی است. افراد مبتلا به این مشکل نمی‌توانند بر روی اجسام دور تمرکز کنند و در نتیجه تصاویر تار به نظر می‌رسند. اگر دچار نزدیک بینی باشید، گزینه‌های درمانی متفاوتی برای کمک به بینایی چشم وجود دارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به تعریف و علل و درمان نزدیک بینی چشم بپردازیم.

دکتر کوروش قارویی

 

نزدیک بینی چشم چیست؟


نزدیک‌بینی یک بیماری شایع بینایی است که در آن می‌توانید اجسام نزدیک خود را به‌ وضوح مشاهده کنید اما اجسام دورتر تار هستند. این حالت وقتی اتفاق می‌افتد که شکل چشم شما باعث خم شدن (شکستن) نادرست اشعه‌ها می‌شود و این امر باعث تمرکز تصاویر در مقابل شبکیه به جای روی شبکیه چشم می‌شود. نزدیک بینی چشم ممکن است به تدریج یا به سرعت پیشرفت کند و اغلب در دوران کودکی و نوجوانی بدتر می‌شود.

نزدیک بینی چشم چیست؟ | نزدیک بینی چشم

علت نزدیک بینی چشم


علت این عارضه به ساختار و عملکرد چشم مربوط است. چشم ما یک ساختار پیچیده اپتیکی است که بخش‌های مختلفی دارد. یکی از این بخش‌ها قرنیه و عدسی در جلوی چشم و شبکیه در انتهای ‌آن است. در یک چشم سالم، پرتو‌های نور، پس از بازتاب از یک جسم، ازطریق قرنیه وارد چشم شده و به‌ کمک عدسی، شکسته می‌شوند؛ به‌طوری‌که در انتهای چشم، که محل شبکیه است،‌ متمرکز می‌شوند. حال، اگر چشم دچار نزدیک بینی باشد، نقطه کانونی تجمع پرتو‌های نور کمی جلوتر از شبکیه قرار می‌گیرد که این باعث تار دیدن اجسام در فواصل دور می‌شود.

نزدیک بینی چشم معمولا به‌ دلیل بزرگی بیش از حد کره چشم و یا خمیدگی زیاد قرنیه (قوز قرنیه) رخ می‌دهد. نزدیک بینی با نگاه کردن بیش از حد به تلوزیون ، مانیتور و … رخ می دهد و این باعث می شود که اشعه های نور در یک نقطه در مقابل شبکیه نسبت به قدرت تمرکز قرنیه و لنز چشم و نه به طور مستقیم بر روی سطح آن تمرکز کند.

 

نزدیک بینی چشم چیست؟

 

علائم نزدیک بینی چیست؟


اگر نزدیک بین هستید، ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

اجسام دور مبهم به نظر می‌رسند.
اجسام نزدیک واضح هستند.
سردرد
خستگی چشم
چشمک زدن
خستگی چشم هنگام رانندگی، ورزش و دیگر فعالیت ها.


برخی علائم اضافی نزدیک بینی برای کودکان شامل موارد زیر است:

نمرات ضعیف مدرسه
دامنه‌ی توجه کوتاه
نگه داشتن اشیا نزدیک صورت

 

انواع نزدیک بینی چشم:

 

نزدیک بینی چشم انواع مختلفی دارد که در ادامه با این انواع آشنا می‌شوید:

 

نزدیک بینی ساده

در نزدیک بینی ساده، چشم از جهات دیگر سالم است. استفاده از عینک یا لنز به راحتی می‌تواند این مسئله را درمان کند.


نزدیک بینی بالا

نزدیک بینی بالا نوع شدیدتری از نزدیک‌بینی است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فرد در سنین جوانی دچار نزدیک بینی چشم می‌شود که این مسئله با افزایش سن بدتر می‌شود.


نزدیک بینی پاتولوژیک

افراد مبتلا به نزدیک‌بینی پاتولوژیک، دچار بیماری چشمی دیگری نیز می‌شوند. چشم دچار مشکلاتی است که شبکیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد که این مشکلات عبارت‌اند از:
دژنراسیون شبکیه که نوعی از تحلیل رفتن شبکیه است.
آتروفی شبکیه که در آن قسمت‌هایی از شبکیه از کار می‌افتند.
لکه Forster-Fuchs که در نتیجه زخم شبکیه اتفاق می‌افتد و می‌تواند منجر به نقطه‌های کور در بینایی شود.
نزدیک‌بینی پاتولوژیک همچنین می‌تواند باعث کاهش بینایی شود که عینک یا لنزهای تماسی نمی‌توانند آن را اصلاح کنند.

نزدیک بینی چشم چیست؟

 

نزدیک بینی چگونه تشخیص داده می‌شود؟


برای تشخیص نزدیک بینی، چشم‌پزشک یک معاینه دقیق از چشم انجام می‌دهد، که شامل آزمایش‌هایی برای تعیین عیوب انکساری است. اشخاص نزدیک بین در خواندن چارت اسنلن (چارتی با حروف E بزرگ) مشکل دارند اما به راحتی می‌توانند کارت‌های نزدیک را بخوانند.

نزدیک بینی چشم چیست؟ | تشخیص نزدیک بینی چشم

آزمایش‌های دیگری که باید برای یک بیمار مبتلا به نزدیک بینی چشم انجام شوند عبارتند از:

تونومتری (تست فشار چشم)
معاینه شبکیه
معاینه با اسلیت لامپ


مانند سایر عیوب انکساری، نزدیک بینی چشم با واحدی به نام دیوپتر اندازه‌گیری می‌شود. دیوپتر واحد اندازه‌گیری توان عدسی چشم است که بر اساس فاصله کانونی عدسی تعیین می‌گردد.

هنگام نگاه کردن به نسخه‌ی عینک، علامت منفی نشان دهنده‌ی این است که چشم نزدیک‌بین می‌باشد و اعداد پس از آن درجه‌ی نزدیک‌بینی را نشان می‌دهند.

0= طبیعی یا دید سالم
۰.۲۵- تا ۳.۰۰- دیوپتر = نزدیک بینی خفیف
۳.۲۵- تا ۶.۰۰- دیوپتر= نزدیک بینی متوسط
۶.۲۵- تا ۱۰.۰۰- دیوپتر= نزدیک بینی شدید
۱۰.۲۵ دیوپتر یا بیشتر= نزدیک بینی بسیار شدید

 

درمان نزدیک بینی چشم

 

هنگامی‌ که متخصص بینایی، تشخیص نزدیک بینی چشم را تایید کرد، چندین روش درمانی در دسترس است. صحبت با بینایی‌سنج می‌تواند به فرد کمک کند تا در مورد بهترین گزینه برای خود تصمیم بگیرد. در ادامه با روش‌های درمان نزدیک بینی چشم آشنا می‌شوید.

 

عینک و لنزهای تماسی

عینک و لنزهای تماسی رایج‌ترین گزینه‌های درمانی نزدیک‌بینی هستند. یک متخصص بینایی‌سنج عدسی‌هایی را سفارش می‌دهد که مناسب شخص باشد. این عدسی‌ها در قاب عینک قرار می‌گیرند و نزدیک‌بینی را اصلاح می‌کنند. لنزهای تماسی، صفحه‌های شفافی هستند که روی سطح چشم قرار می‌گیرند. مانند عینک، لنزهای تماسی نیز برای چشم‌های مختلف قابل تنظیم هستند. بسیاری از افرادی که ظاهر و احساس ناشی از عینک زدن را دوست ندارند، لنزهای تماسی را انتخاب می‌کنند، زیرا لنزهای تماسی بسیار کوچک‌تر هستند و به سختی قابل‌ مشاهده هستند. با این حال، لازم است که آن‌ها را به‌ طور منظم تغییر دهید و تمیز کنید.

 

لیزیک:


یک روش کراتومیلوزیس درجا به کمک لیزر است. رایج‌ترین جراحی برای اصلاح نزدیک بینی این روش است. در لیزیک، چشم پزشک با استفاده از لیزر یک فلپ را از طریق قسمت بالای قرنیه برش می‌دهد، بافت داخلی قرنیه را تغییر شکل می‌دهد و سپس فلپ را دوباره سرجای خود قرار می‌دهد.

نزدیک بینی چشم چیست؟ | لیزیک چشم


آرتوکراتولوژی (orthokeratology)

افرادی که به نوع خفیف نزدیک بینی چشم مبتلا هستند ممکن است از یک فرآیند غیر جراحی به نام ارتوکراتولوژی یا درمان شکل‌دهی مجدد قرنيه با لنز تماسي بهره‌مند شوند. این روش درمانی شامل گذاشتن یک سری لنزهای تماسی سفت و سخت برای تغییر شکل قرنیه است. این لنزها باعث می‌شوند تا قرنیه صاف شود. این امر به نوبه خود باعث تغییر نور هنگام ورود به چشم می‌شود. افراد تمایل دارند هنگام خواب از این لنزهای تماسی استفاده کنند. این درمان می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا به‌طور موقت دید واضحی را تجربه کنند. با این حال، خطر عفونت چشم را نیز به همراه دارد.


عمل جراحی

افرادی که به نوع شدید نزدیک‌بینی مبتلا هستند یا دوست ندارند عینک بزنند و به دنبال راه‌حلی دائمی هستند ممکن است عمل جراحی را برای درمان نزدیک بینی چشم خود انتخاب کنند. یکی از انواع جراحی‌ها، جراحی با استفاده از لیزر است که در آن چشم‌پزشک از شعاع نور قوی برای تغییر شکل قرنیه استفاده می‌کند. جراحی لیزر چگونگی تمرکز چشم بر نور را تنظیم می‌کند، به این معنی که تصاویری که زمانی مبهم بودند باید بعد از جراحی واضح دیده شوند.
هر عمل جراحی حدود 10 دقیقه طول می‌کشد. این درمان می‌تواند گران باشد، اما معمولا بدون درد است. بینایی باید در طی یک روز یا مدتی کوتاه بعد از زمان جراحی به حالت طبیعی خود برگردد. با این وجود، گاهی اوقات تاری دید یا خشکی چشم برای هفته‌ها یا ماه‌ها بعد طبیعی است. مراجعه به چشم‌پزشک بعد از جراحی برای اطمینان از بهبودی مناسب چشم بسیار مهم است. سایر اشکال جراحی می‌تواند شامل قرار دادن عدسی اصلاحی در داخل چشم باشد. چشم‌پزشکان این درمان را به افرادی با نزدیک بینی شدید توصیه می‌کنند.

 

تماس با ما


آدرس مطب

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

 

ساعت کاری

شنبه تا 4 شنبه 17:00-09:00

 

شماره تماس

01132289167

01132289089

 

آدرس ایمیل

info@drgharoei.com

 

 

انواع روش‌های درمان خشکی چشم
انواع بیماری‌های چشمی
آب مروارید چیست
مقایسه لیزیک و لازک

info@drgharoei.com

011٣٢٢٨٩١٦٧ _ 011٣٢٢٨٩٠٨٩

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤