• ٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

بیماری های چشم

بیماری های چشم

بیماری های چشم | بیشتر مردم در یک دوره زمانی از زندگی خود به مشکلات چشمی دچار می شوند که بعضی از آن ها جزئی بوده و خود به خود از بین میروند یا در خانه به راحتی قابل درمان هستند. اما برخی دیگر از این مشکلات به مراقبت و درمان های پزشکی نیاز دارند. مشکلات و بیماری های چشم انواع مختلفی دارند و علائم خاصی را ایجاد می کنند. در این مطلب به برخی از بیماری های شایع چشم و علائم آن ها پرداخته شده است.

 

دکتر کوروش قارویی

 

کور رنگی

 

تقریبا همه افرادی که کور رنگی دارند می‌توانند همه رنگ‌ها را ببینند اما در تمایز گذاری بین برخی رنگ‌های خاص مشکل دارند. همه افرادی که دچار این اختلال هستند در تشخیص یک طیف خاص از رنگ‌ها به مشکل بر نمی‌خورند اما اکثر آنها نمی‌توانند تفاوت بین رنگ‌های طیف قرمز و سبز را درک کنند. برخی از این افراد نمی‌توانند رنگ آبی را از رنگ زرد تفکیک کنند و یک گروه بسیار کوچک دارای اختلالی هستند که از آن تحت عنوان مونوکروماتیسم یاد می‌‌شود و فقط می‌توانند رنگ سفید و مشکی را مشاهده کنند. کور رنگی حدود ۷ درصد از مردان و کمتر از یک درصد از زنان را درگیر می‌کند.

 

بیماری های چشم | کور رنگی

چه عواملی باعث بروز کوررنگی می‌شود؟ 

 

کور رنگی یک اختلال ژنتیکی است که به علت اختلال در نحوه دریافت و پاسخ دادن به برخی رنگ‌های خاص توسط یک یا چند سلول حساس به نور در عنبیه به وجود می‌آید. این سلول‌ها طول موج های مختلف را دریافت می‌‌کنند و به این رویه کمک می‌‌نمایند تا بتواند بین رنگ‌های مختلف تمایز قائل شود. این تفاوت در حساسیت یک یا چند سلول باعث می‌شود که فرد دچار کور رنگی شود.

 

علائم و نشانه‌های کور رنگی چیست؟ 

 

علائم و نشانه‌های کوررنگی اغلب توسط پدر و مادر و در دوران کودکی فرزند آنها تشخیص داده می‌شود.در سایر موارد علائم و نشانه‌های این اختلال خفیف است و ممکن است تشخیص داده نشود. برخی از علائم شایع کور رنگی به شرح زیر می‌باشند:

  • اختلال در تمایز گذاری بین رنگ‌ها
  • ناتوانی در مشاهده سایه‌ها یا توناژ برخی رنگ‌ها
  • حرکات سریع چشم در برخی موارد نادر

 

چگونه کور رنگی درمان می‌شود؟ 

 

هیچ درمان شناخته شده‌ای برای کوررنگی وجود ندارد. اما انواعی از لنز و عینک وجود دارد که با استفاده از نوعی فیلتر در تشخیص رنگ‌ها به بیمار کمک می‌کند. خوشبختانه دید اکثر افراد کوررنگ از جهات دیگر طبیعی است و سازگاری با شرایط بهترین راهکار پیش‌ پای این افراد است.

 

بیماری های چشم

 

انحراف چشم

 

انحراف چشم در نوزادان و کودکان زمانی به وجود می‌‌آید که چشم‌های یک فرد در هنگام مشاهده یک نقطه با هم مطابقت نداشته باشند و به جهات مختلفی نگاه کنند. معمولاً انحراف چشم به علت ضعف عضلات در یک یا دو چشم به وجود می‌آید. ضعیف بودن چشم باعث می‌شود که چشم به جای آن که روی یک شی یا یک نقطه خاص متمرکز شود به سمت داخل بینی بچرخد. چشمی که از هدف دور می‌‌شود ممکن است همیشه دچار این اختلال باشد یا آنکه در برخی شرایط خاص دچار انحراف گردد.

انحراف چشم در مراحل اولیه می‌‌تواند باعث دوبینی یا جهت گیری نامناسب چشم شود زیرا هر دو چشم فاقد مطابقت لازم با هم هستند. کودکی که دچار انحراف چشم است به صورت ناخودآگاه تصویر چشمی که دارای عدم مطابقت است را رد می‌کند و ممکن است اتصالات عصبی بین چشم و مغز نتوانند به خوبی رشد کنند. این اختلال می‌تواند باعث انحراف دائمی چشم یا تنبلی آن شود. در اکثر مواقع انحراف چشم در کودکان دیده می‌‌شود و در همین دوران کودکی درمان و اصلاح آن بسیار ساده است. این اختلال با بزرگ شدن کودک برطرف نمی‌‌شود به همین دلیل باید فوراً کودک توسط پزشک ارزیابی گردد و درمان او آغاز شود.

 

بیماری های چشم | انحراف چشم

چه عواملی باعث بروز انحراف چشم می‌شوند؟ 

 

عوامل متعددی در به وجود آمدن انحراف چشم نقش دارند و این اختلال معمولاً زمینه خانوادگی ندارد. در برخی موارد انحراف چشم به علت دوربینی شدید که درمان نشده است به وجود می‌آید. آسیب دیدگی و ضربه شدید به سر می‌تواند باعث به وجود آمدن انحراف چشم شود زیرا می‌‌تواند قسمتی از مغز که وظیفه کنترل عضلات چشم را بر عهده دارد تحت تاثیر قرار دهد.

 

بیماری های چشم

 

علائم و نشانه‌های انحراف چشم چیست؟ 

 

مهمترین علامت انحراف چشم زمانی دیده می‌‌شود که هر دو چشم یک جهت خاص را نگاه نمی‌کنند.با این حال انحراف چشم علائم و نشانه‌های بیشتری دارد که در اکثر مواقع در کودکان دیده می‌‌شود. این علائم و نشانه‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • عدم حرکت هر دو چشم با هم
  • عدم تقارن نقاط انعکاسی در چشم
  • چرخش سر به یک طرف
  • لوچی یک چشم

 

انحراف چشم چگونه درمان می‌شود؟

 

برای آنکه بتوان انحراف چشم را درمان کرد باید عضلات ضعیف چشم به کار وادار شوند. می‌توان از روش‌های مختلفی به صورت مجزا یا ترکیبی برای درمان انحراف چشم استفاده کرد. انتخاب هر یک از این روش‌های درمانی به شدت و علت بروز انحراف چشم ارتباط دارد. برخی از این روش‌های درمانی به شرح زیر می‌باشند:

  • استفاده از عینک یا لنز چشمی می‌تواند به افراد مبتلا به دور بینی درمان نشده که باعث انحراف چشم شده است کمک کند.
  • تزریق داروها از قبیل تزریق بوتاکس باعث شل شدن عضلات چشم می‌شود و به این ترتیب تمرکز کردن را برای چشم در موارد ضروری امکان ‌پذیر می‌‌کند.
  • انجام عمل جراحی به صاف کردن و بهبود مطابقت عضلات چشم کمک می‌کند. انجام جراحی به طرز قابل توجهی باعث بهبود سطح انحراف چشم می‌‌شود اما در مقایسه با سایر روش‌های درمانی یک روش گران قیمت است و با عوارض جانبی بیشتری همراه است.
  • چسب زدن یا بستن چشم برای دید بهتر و استفاده از قطره و پماد چشمی به بهبود و تقویت ضعف چشم کمک می‌کند.

 

قوز قرنیه

 

قوز قرنیه اختلالی است که به علت شکل نامناسب قرنیه به وجود می‌‌آید و از متمرکز شدن صحیح نور روی قرنیه جلوگیری می‌کند. در اختلال قوز قرنیه، قرنیه که به طور طبیعی حالت گرد دارد نازک می‌شود و انحنای آن افزایش پیدا می‌‌کند و باعث حساسیت بیشتر به نور و تاری دید خواهد شد.

 

بیماری های چشم | قوز قرنیه

چه عواملی باعث بروز قوز قرنیه می‌شوند؟ 

 

متاسفانه هنوز علت بروز قوز ‌قرنیه مشخص نیست. اما متخصصان دلایل متعددی را برای این اختلال بیان کرده‌اند که برخی از آنها عبارتند از: بیماری‌هایی که از قبل وجود داشته‌اند، وراثت، آلرژی و مالیدن چشم. قوز قرنیه اختلالی است که به آرامی پیشرفت می‌‌کند و معمولاً در اواخر دوران نوجوانی و اوایل دوران بیست سالگی خود را نشان می‌دهد و طی مدت چندین سال پیشرفت می‌کند.

 

بیماری های چشم

 

علائم و نشانه‌های قوز قرنیه چیست؟ 

 

قوز قرنیه در مراحل اولیه می‌تواند باعث افزایش حساسیت به نور و تاری خفیف دید شود. با پیشرفت این بیماری در سن ۱۰ تا ۲۰ سالگی سطح بینایی بیشتر دچار اختلال خواهد شد. مراقبت دقیق از چشم، مراجعه به چشم پزشک و ارزیابی سطح قرنیه توسط عکس برداری از قرنیه می‌تواند به تشخیص این اختلال کمک کند. علائم و نشانه‌های این اختلال به شرح زیر می‌باشند:

  • اختلال بینایی در همه جهات
  • مشاهده چندین تصویر مختلف در هنگام دیدن یک شی
  • کاهش بینایی در هنگام شب
  • حساسیت به نور
  • گرفتگی و کشیدگی چشم
  • کاهش شدید بینایی یک چشم
  • دوبینی در یک چشم

 

چگونه می‌توان قوز قرنیه را درمان کرد؟

 

قوز قرنیه در مراحل اولیه فقط یک آستیگماتیسم خفیف است که در این حالت می‌‌توان به سادگی به کمک روش‌های زیر به درمان آن پرداخت:

  • استفاده از عینک یا لنز چشمی در اکثر موارد یک روش موثر برای درمان قوز قرنیه است و این روش می‌تواند به اصلاح اختلال بینایی کمک کند.
  • لنز سخت نفوذ پذیر به گاز برای افرادی تجویز می‌شود که بیماری آنها پیشرفت کرده است. این نوع لنزها به کمک لایه نرم خارجی لنز با پوشش قرنیه به اصلاح بد شکلی آن کمک می‌کند.
  • انجام جراحی در درصد کمی از مواردی که لنز چشم نمی‌تواند باعث اصلاح این اختلال شود برای اصلاح شکل نامناسب چشم تجویز می‌گردد. عمل جراحی لیزر یک گزینه مناسب برای درمان قوز قرنیه نیست زیرا ریسک آسیب دیدگی بیشتر قرنیه را مطرح می‌کند.
  •  

بیماری های چشم

 

بیماری ها و مشکلات چشم در صورتی که درمان نشوند می توانند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشند و در برخی موارد حتی منجر به از دست رفتن بینایی شوند. از این رو مراجعه به پزشک و درمان زود هنگام بسیار حائز اهمیت است. در صورت داشتن هرگونه درد، علائم غیر طبیعی می توانید به صورت حضوری به مطب دکتر کوروش قارویی جراح و فوق تخصص چشم، قرنیه ليزيك و لازك و آب مروارید در بابل مراجعه کنید.

 

تماس با ما

 

آدرس مطب

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

 

ساعت کاری

شنبه تا 4 شنبه 17:00-09:00

 

شماره تماس

01132289167

01132289089

 

آدرس ایمیل

info@drgharoei.com

انواع روش‌های درمان خشکی چشم
انواع بیماری‌های چشمی
آب مروارید چیست
مقایسه لیزیک و لازک

info@drgharoei.com

011٣٢٢٨٩١٦٧ _ 011٣٢٢٨٩٠٨٩

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤