• ٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

انحراف چشم چیست؟

انحراف چشم چیست؟

انحراف چشم چیست؟ | نزدیک بینی، دوربینی، آستیگمات و پیرچشمی جزء عیوب انکساری چشم هستند. عمل لیزیک چشم یکی از روش های رفع عیوب انکساری چشم است. اما انحراف چشم مربوط به عضلات چشم است که با عمل لیزیک چشم درمان نمی شود. انحراف چشم ممکن است در کودکی یا بزرگسالی برای فرد رخ دهد، اما جای نگرانی نیست. انحراف چشم قابل درمان است.

دکتر کوروش قارویی

استرابیسم یا انحراف چشم چیست؟


استرابیسم یا انحراف چشم هنگامی است که چشم های شما هم جهت نباشند و مسیر نگاه دو چشم به سمت یک هدف واحد نباشد. یک چشم ممکن است مستقیم به جلو نگاه کند در حالی که چشم دیگر به داخل ، بیرون ، بالا یا پایین می چرخد. ممکن است گاهی یک چشم و زمانی چشم دیگر انحراف پیدا کند. استرابیسم بر روی بینایی تأثیر می گذارد، زیرا برای دیدن مناسب باید هر دو چشم هم جهت و در یک راستا نگاه کنند.

انحراف چشم چیست؟ | انحراف چشم

دلایل بروز استرابیسم


عدم توازن عضلات دور چشم
آسیب مغزی یا آسیب به سر
بروز ارثی انحراف چشم
تومور چشم و یا مغز
آسیب زایمانی
سکته مغزی
دیابت
فشار خون
بیماری تیروئید
نشانگان داون
آسیب مغزی جنین
MS
عوارض های جراحی چشم

انحراف چشم چیست؟

استرابیسم بزرگسالان چگونه بر بینایی تأثیر می گذارد؟


با دید طبیعی، هر دو چشم به یک نقطه نگاه می کنند. مغز دو تصویر از چشمان ما را در یک تصویر سه بعدی ترکیب می کند. به این ترتیب می توان فهمید که چیزی از ما چه اندازه نزدیک یا دور است (اصطلاحاً درک عمق نامیده می شود). وقتی یک چشم از تراز خارج شود، دو عکس متفاوت به مغز ارسال می شود. در یک کودک خردسال، مغز یاد می گیرد که تصویر چشم منحرف را نادیده بگیرد. در عوض، فقط تصویر را از چشم مستقیم یا بهتر دیده می شود در نتیجه کودک درک عمق را از دست می دهد.
بزرگسالانی که پس از کودکی به استرابیسم مبتلا می شوند، اغلب دوبینی دارند. علت دوبینی به این دلیل است که مغز آنها قبلاً یاد گرفته است که از هر دو چشم تصویری واحد دریافت کند. مغز آنها نمی تواند تصویر چشم منحرف را نادیده بگیرد، بنابراین دو تصویر را می بینند.

انحراف چشم چیست؟ | انحراف چشم در بزرگسالان

درمان استرابیسم بزرگسالان


جراحی استرابیسم بزرگسالان


عمل جراحی متداول ترین روش درمان استرابیسم یا انحراف چشم است. جراحی می تواند انحراف را اصلاح کند و به بازیابی بینایی مناسب کمک کند. به طور معمول ، استرابیسم زمانی اتفاق می افتد که عضلات اطراف چشم یا خیلی پرکار یا ضعیف باشند. چشم پزشک می تواند ماهیچه های چشم را شل ، سفت و یا جابجا کند تا چشم ها موازی شوند تا با هم کار کنند. برای درمان استرابیسم ممکن است بیش از یک بار عمل جراحی لازم باشد.
جراحی معمولاً به صورت جراحی سرپایی در بیمارستان یا مرکز جراحی و با استفاده از بی حسی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می شود. چشم پزشک شما یک برش کوچک در بافت پوشاننده چشم (ملتحمه) ایجاد می کند تا به عضلات چشم برسد. سپس عمل جراحی بر روی عضلات چشم انجام می شود تا با تضعیف یا تقویت عملکرد آنها، چشم ها موازی و انحراف اصلاح شود. ممکن است لازم باشد عمل بر روی یک چشم یا هر دو چشم انجام شود. پس از جراحی استرابیسم، می توانید طی چند روز به برنامه روزانه خود برگردید.

انحراف چشم چیست؟

جراحی چشم می‌تواند:

موجب بهبود راستای قرارگیری چشم‌ها می‌شود.
دوبینی چشم‌ها را بهبود می‌دهد یا به طور کلی از بین می‌برد.
عملکرد هماهنگ چشم‌ها را بهبود می‌دهد یا به طور کامل بازیابی می‌کند (عملکرد بصری دو طرفه)
خستگی مفرط چشم‌ها را کاهش می‌دهد.
دید محیطی چشم‌ها را افزایش می‌دهد.
موقعیت‌های اجتماعی و شغلی بیمار را بهبود می‌دهد.

تمرینات عضلات چشم


چشم پزشک به شما تمریناتی را آموزش دهد که به شما کمک می کند هر دو چشم را به سمت داخل متمرکز کنید. اگر “نارسایی همگرایی” داشته باشید، این تمرینات می تواند به شما کمک کند. این تمرینات زمانی کاربرد دارد که چشم های شما برای انجام کارهای نزدیک، مانند خواندن یا کار با رایانه، به طور متناسب به داخل نمی چرخند.

دکتر کوروش قارویی

عینک منشوری


منشور یک لنز شفاف است که پرتوهای نور را خم می کند (می شکند). منشور می تواند به عینک متصل شود یا به عنوان بخشی از عدسی عینک ساخته شود. منشورها می توانند به برخی از افراد با دوبینی خفیف کمک کنند تا یک تصویر ببینند نه دو تصویر.

بوتاکس


در برخی موارد، تزریق بوتاکس در چشم می تواند به درمان استرابیسم کمک کند. ماهیچه هایی را که باعث می شوند چشمان شما موازی قرار نگیرد فلج می کند. این اثر می تواند فقط برای چند ماه طول بکشد، یا می تواند باعث بهبود انحراف چشم شود.

انحراف چشم چیست؟ | استرابیسم

مراقبت های بعد از عمل استرابیسم



تا زمانی که اصلاح عضله کامل نشده است، از دست زدن به پوشش چشم خود اجتناب کنید.
ممکن است برای کمک به کاهش تورم، یک کیسه سبک یخ یا کمپرس مرطوب خنک روی چشم جراحی شده قرار داده شود. یا سر تخت بالاتر بیاید.
برای تهیه یک کمپرس سرد در خانه، یک دستمال تمیز را در یک کاسه آب یخ قرار دهید. پارچه را در آن مرطوب کرده و به مدت ده دقیقه و هر بار چهار مرتبه در یک روز، روی چشم خود قرار دهید.
ممکن است تورم و سرخی چشم و احساس خارش وجود داشته باشد و تا چند روز پس از ترخیص بیمار از بیمارستان ادامه پیدا کند.
چشم، برافروخته و قرمز خواهد شد. این سرخی چشم ممکن است تا چند هفته از بین نرود.
تورم و کبودی عموماً طی یک تا دو هفته از بین می‌روند.

انحراف چشم چیست؟


به مدت ۱۴ روز پس از عمل جراحی از انجام فعالیت‌های شدید مانند بلند کردن اجسام یا ورزش‌های تماسی خودداری کنید.
برای کاهش درد و تورم به مدت ۵ تا ۷ روز روی 2 تا 3 بالش بخوابید تا زیر سر شما بلند باشد.
از شنا و فعالیت‌هایی که ممکن است باعث ورود شن و ماسه، خاک یا آلودگی به درون چشم شما شوند خودداری کنید.
هیچ محدودیتی در مطالعه یا تماشا کردن تلویزیون وجود ندارد.
اگر بتوانید محدودیت‌های فوق را بنا به تشخیص چشم پزشک خود بر فعالیت‌های خود اعمال کنید، ممکن است بتوانید به مدرسه یا محل کار خود باز گردید.

تماس با ما

آدرس مطب

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

ساعت کاری

شنبه تا 4 شنبه 17:00-09:00

شماره تماس

01132289167

01132289089

آدرس ایمیل

info@drgharoei.com

انواع روش‌های درمان خشکی چشم
انواع بیماری‌های چشمی
آب مروارید چیست
مقایسه لیزیک و لازک

info@drgharoei.com

011٣٢٢٨٩١٦٧ _ 011٣٢٢٨٩٠٨٩

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤