• ٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

راهنمای جامع عمل لیزیک چشم

راهنمای جامع عمل لیزیک چشم

راهنمای جامع عمل لیزیک چشم | عمل لیزیک چشم، یک عمل جراحی چشم است که در افراد نزدیک بین، دوربین و آستیگماتیسم، عیوب انکساری چشم را برطرف کرده و دید واضح و شفافی را بدون نیاز به استفاده از عینک و یا لنز، برای فرد فراهم می‌کند. این جراحی (Laser Assisted In Situ Keratomileusis‌) که به آن، برش قرنیه با کمک لیزر گفته می‌شود، یک عمل سرپایی با بی‌حسی موضعی بوده که برای هر یک از چشم‌ها، در مدت زمانی کمتر از پنج دقیقه، انجام خواهد شد.

به این ترتیب با انجام این روش از جراحی، دیگر نیازی به استفاده از عینک و یا هیچ گونه لنز تماسی نخواهید داشت.

برای آشنایی با عمل جراحی لیزیک چشم در ادامه این مقاله از دکتر قارویی با ما همراه باشید.

 

 

چه افرادی واجد شرایط عمل لیزیک نیستند؟


با وجود آن که عمل لیزیک در اکثر موارد عمل موفقیت آمیزی بوده و عوارض نادری دارد و پس از جراحی لازک چشم ایمن ترین روش برای جراحی عیوب انکساری چشم است، اما باید توجه کرد که برای همه ی افراد این روش جراحی چشم توصیه نمی‌شود. عوامل مختلف آناتومیکی بدن بیمار می‌تواند باعث شود تا عمل لیزیک نتایج نامطلوبی داشته باشد. بنابراین افرادی که واجد شرایط عمل لیزیک نیستند را به طور خلاصه معرفی می‌کنیم:

 

 

1- افرادی که دارای قرنیه‌ی بیش از حد نازک یا نامنظم هستند.


2- افرادی که مردمک های بزرگی دارند.


3- افرادی که چشمان آن‌ها در نزدیک بینی شماره بالاتر از -10 دیوپتر و در دور بینی شماره بالاتر از +6 دیوپتر و در آستیگماتیسم بیشتر از -6 دیوپتر باشد  واجد عمل لیزیک نیستند.


4- افرادی که دارای خشکی متوسط تا شدید چشم هستند زیرا خود عمل لیزیک می‌تواند خشکی چشم به همراه داشته باشد.


5- افرادی که دارای بیماری های خودایمنی فعال دارند.


6- خانم‌های باردار.


7- افرادی که تغییرات نمره‌ی چشم آن‌ها در یک‌سال بیش‌تر از 0/5 دیوپتر باشد.


8- افراد زیر 18 سال.


9- افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت قندی کنترل نشده و بیماری‌های روماتیسم مفصلی و لوپوس دارند.


10- افرادی که قوز قرنیه دارند.

 

 

تشخیص صلاحیت برای عمل لیزیک چشم


به منظور تعیین صلاحیت فردی برای انجام عمل لیزیک از پنج روش مختلف استفاده می‌شود. این روش‌ها عبارتند از:

 

 

محدودیت سنی


همانطور که در بالا اشاره شده برای اینکه فردی بتواند کاندید مناسبی برای عمل لیزیک باشد باید در محدوده سنی مناسب قرار داشته باشد. غالبا این عمل در سنین بالای 20 سالگی تا قبل از 50 سالگی انجام می‌شود. زیرا بعد از 50 سال چشم به صورت طبیعی ضعیف می‌شود در نتیجه این سن زمان مناسبی برای انجام این عمل نیست.

 

 

تثبیت نمره چشم


یکی دیگر از مواردی که تعیین کننده صلاحیت بیمار برای انجام جراحی لیزر است، ثبات نمره چشم است. فردی می‌تواند متقاضی این عمل باشد که حداقل در مدت یکسال قبل از انجام این عمل، نمره چشم او هیچ تغییری نکرده باشد.

 

عدم ابتلا به قوز قرنیه


عامل مم دیگر برای انجام عمل لیزیک این است که پس از انجام آزمایش‌ها و عکس برداری‌های مختلف تشخیص داده شود که فرد به قوز قرنیه مبتلا نیست. قرنیه فرد مبتلا به قوز قرنیه از حالت معمولی نازک‌تر است در نتیجه نمی تواند متقاضی عمل لیزر چشم باشد.

 

خشک نبودن چشم


عمل لیزر یا لیزیک خشکی چشم را تشدید می‌کند. به هیمن منظر برای تشخیص صلاحیت بیمار باید از عدم خشکی چشم اطمینان حاصل شود.

 

 

راهنمای جامع عمل لیزیک چشم

راهنمای جامع عمل لیزیک چشم

 

عمل لیزیک چگونه است؟

 

ابتدا جراح لیزیک شما با یک ابزار جراحی کوچک به نام میکروکراتوم، یک لایه بسیار نازک و سطحی در قرنیه شما ایجاد می‌کند.

جراح سپس برای دسترسی به قرنیه زیرین (به نام استروما) نوار حلقوی را به عقب باز می‌کند و با استفاده از لیزر excimer مقداری بافت قرنیه را از بین می‌برد.

لیزر excimer، یک پرتو نوری ماوراء بنفش خنک ایجاد می کنند تا مقادیر میکروسکوپی بافتی از قرنیه را از بین ببرد تا آنرا مجدداً تغییر شکل دهد، بنابراین نور ورودی به چشم با دقت بیشتری روی شبکیه برای بهبود بینایی تمرکز می‌کند.

برای افراد نزدیک بین، هدف این است که قرنیه را صاف کنید. برای افراد دوربین، قرنیه تندتر مورد نظر است. لیزر اکسایمر همچنین می‌توانند با صاف کردن قرنیه نامنظم به شکل عادی تر آستیگماتیسم را اصلاح کنند.

پس از تغییر شکل قرنیه، قرنیه را دوباره در جای خود قرار داده و ناحیه ای که بافت قرنیه برداشته شده را می‌پوشاند. در طول دوره بهبودی پس از عمل، فلپ به قرنیه زیرین مهر و موم می‌شود.

عمل جراحی لیزیک فقط به قطره‌های بیحسی موضعی احتیاج دارد و به باند یا بخیه نیاز نیست.

 

 

 

مزایای عمل لیزیک چشم

 

این جراحی روشی سریع و ایمن برای حذف عینک و بهبود بینایی به شمار رفته و همینطور عملی سرپایی محسوب می‌شود که در مدت زمانی بیست دقیقه انجام خواهد شد. در ادامه مزایای این روش را بررسی خواهیم کرد.

این جراحی روشی سریع و ایمن برای حذف عینک و بهبود بینایی به شمار رفته و همینطور عملی سرپایی محسوب می‌شود که در مدت زمانی بیست دقیقه انجام خواهد شد. در ادامه مزایای این روش را بررسی خواهیم کرد.

 


  • نتیجه دهی سریع


جراحی لیزیک به سرعت نتیجه خواهد داد و افراد قادر خواند بود تا نتیجه عمل را طی چند ساعت پس از عمل مشاهده کنند و بینایی واضحی پیدا خواهند کرد. همینطور فعالیت‌های روزمره خود را می‌توانند پس از 48 ساعت پس از عمل دوباره از سر بگیرند.

 

 

  • حذف عینک و لنز تماسی


انجام این جراحی باعث می‌شود تا افراد نیازی به استفاده از عینک و لنزهای تماسی نداشته و از زندگی خود بدون عینک لذت ببرند. چرا که می‌توانند بسیاری از فعالیت‌ها که انجام آن‌ها به دلیل استفاده از عینک و لنز ممنوع بود را به راحتی انجام بدهند. مانند خشکی چشم موقع دوچرخه سواری که بعد از عمل دیگر وجود نخواهد داشت و افراد به راحتی دوچرخه سواری خواهند کرد.

 

 

  • بهبود بینایی


از مهم‌ترین مزایای این جراحی بهبود بینایی بوده که افراد می‌توانند بینایی 20/20 را به دست آورده و افراد بینایی خود را در حالت استفاده از عینک و لنز را بعد از عمل بدون استفاده از آن‌ها به دست خواهند آورد.

 

 

  • عمل جراحی بدون درد


این جراحی به دلیل اینکه توسط بی‌حس کننده چشم انجام می‌شود، بدون درد بوده و افراد در طول عمل دردی را احساس نخواهند کرد تنها ممکن است بعد از جراحی تا زمان بهبودی چشم ها مقداری احساس ناراحتی داشته باشند که به سرعت از بین خواهند رفت.

 

 

  • نتیجه دائمی


باید به این نکته اشاره کرد که نتایح این عمل تا مادام العمر باقی مانده و افراد در تمام طول عمر خود از یک دید عالی لذت و بهره خواهند برد.

 

 

  • کاهش هزینه‌های درمان


افرادی که از عینک و لنز‌های تماسی استفاده می‌کنند باید در تمام طول عمر هزینه‌هایی را برای انجام آزمایش‌های چشم، لنزها وهمینطور فریم‌ها پرداخت کنند که این هزینه‌ها اضافی بوده و در صورت انجام جراحی لیزر چشم هم در هزینه‌ها و هم در زمان برای مراجعه دائم به چشم پزشک صرفه جویی خواهد شد.

 

 

  • کاهش خطرات احتمالی ناشی از استفاده از لنز‌های تماسی


یکی از مشکلاتی که لنز‌های تماسی برای افراد ایجاد خواهد کرد، احتمال ابتلا به عفونت‌های چشم بوده که در صورتی که به طور مرتب از این لنز‌ها استفاده شود در طول روز افراد بیشتر در معرض این خطرات قرار خواهند گرفت. اما در صورتی که از جراحی لیزر چشم استفاده کنند دیگر نگران بروز این خطرات و مشکلات نخواهند بود.

 

 

 

عوارض و معایب عمل لیزیک


این جراحی به مانند تمام جراحی‌ها دارای عوارض و معایبی می‌باشد که در صورتی که توسط بهترین جراح لیزیک انجام شود، عوارض چندانی نخواهد داشت اما در صورتی که توسط جراحی بی‌تجربه انجام شود ممکن است برای افراد عوارض جبران ناپذیری را ایجاد کند. در ادامه به بررسی معایب و عوارض این جراحی خواهیم پرداخت.

این جراحی به مانند تمام جراحی‌ها دارای عوارض و معایبی می‌باشد که در صورتی که توسط بهترین جراح لیزیک انجام شود، عوارض چندانی نخواهد داشت اما در صورتی که توسط جراحی بی تجربه انجام شود ممکن است برای افراد عوارض جبران ناپذیری را ایجاد کند. در ادامه به بررسی معایب و عوارض این جراحی خواهیم پرداخت.

 

راهنمای جامع عمل لیزیک چشم
راهنمای جامع عمل لیزیک چشم


شرایط سنی


همه افراد برای انجام این جراحی واجد شرای نیستند بدین صورت که جراحی لیزیک به طور معمول برای افراد بالای 40 سال به دلیل احتمال ابتلا به پیرچشمی مناسب نمی‌باشند. چرا که عدس طبیعی چشم افراد در این محدوده سنی سفت شده و مانع دید نزدیک خواهد شد، این افراد و همینطور افراد دارای قرنیه بسیار نازک و شماره چشم بالا می توانند از جراحی prk برای بهبود بینایی خود استفاده کنند.

 

 

 

نیاز دوباره به جراحی


افرادی که دارای چشم‌های ضعیف‌تر و نمره بالاتر می‌باشند احتمال کاهش جزئی کیفیت بینایی را را با گذشت زمان را خواهند داشت که همین امر منجر به نیاز دوباره به عمل جراحی خواهد شد.

 

 

 

مراقبت پس از عمل لیزیک چشم

 

مراقبت پس از عمل لیزیک چشم بسیار حائز اهمیت است تا بهبود سریع‌تر و بدون مشکلات احتمالی صورت گیرد. در ادامه نکاتی برای مراقبت پس از عمل لیزیک چشم آورده شده است:

بلافاصله پس از عمل لیزیک چشم، استراحت کافی و پیروی از دستورات پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است. فعالیت‌های سنگین، خواندن با نور کم یا استفاده از لوازم الکترونیکی مانند موبایل و کامپیوتر را محدود کنید و به چشم‌های خود استراحت دهید.
استفاده منظم از قطره‌های چشمی که توسط پزشک تجویز شده‌اند، به کاهش خشکی سطح چشم کمک کرده و به بهبود سرعت بازیابی بینایی کمک می‌کند.
تا زمانی که پزشک تأیید نکند، از قرار گرفتن چشم در معرض آب و گرد و غبار پرهیز کنید تا از بروز عفونت و مشکلات احتمالی چشم جلوگیری شود.
در روزهای ابتدایی پس از عمل، از قرار گرفتن مستقیم چشم در نور خورشید پرهیز کرده و از عینک آفتابی با UV محافظ استفاده کنید.
تا حداقل یک هفته بعد از عمل لیزیک چشم، از استفاده از لوازم آرایش چشم خودداری کنید تا به چشم‌ها فرصت بهبود کامل بدهید.
برنامه‌های تحت نظر پزشک برای پیگیری و ارزیابی پس از عمل لیزیک چشم بسیار اهمیت دارند. حتماً به توصیه‌های چشم پزشک خود پس از عمل پایبند باشید.
در صورت بروز هرگونه علائم ناراحتی یا مشکل در دید، حتماً باید به جراح اطلاع داده و از توصیه‌های وی پیروی کنید.

 

 

 

تماس با ما

آدرس مطب

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

 

 

ساعت کاری

شنبه تا 4 شنبه 17:00-09:00

شماره تماس

01132289167

01132289089

آدرس ایمیل

info@drgharoei.com

انواع روش‌های درمان خشکی چشم
مزایا و معایب فمتو اسمایل
جدید ترین عمل‌های لیزری حذف عینک
روش استفاده صحیح از قطره چشمی

info@drgharoei.com

011٣٢٢٨٩١٦٧ _ 011٣٢٢٨٩٠٨٩

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤