• ٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

التهاب مجموعه عنبیه

التهاب مجموعه عنبیه _  لایه عروقی به یک لایه فیبروزی گفته می‌شود که از چشم محافظت می‌کند و نقش مهمی را در تغذیه و تبادل گازها ایفا می‌کند. لایه عروقی از سه بخش ساخته شده است که عبارت است از جسم مژگانی، عنبیه و مشیمیه در صورتی که هر یک از این اجزا دچار التهاب شوند به این اختلال التهاب مجموعه عنبیه گفته خواهد شد. به طور کلی این اختلال به سه دسته تقسیم می‌‌شود که یکی از آنها یک بخش مختلف از ناحیه عروقی را درگیر می‌‌کنند.

دکتر کوروش قارویی

انواع التهاب مجموعه عنبیه

التهاب مجموعه عنبیه شامل سه گروه است که به شرح زیر می‌باشند:

• التهاب بخش جلویی شایع‌ترین نوع التهاب مجموعه عنبیه است که حدود ۴۰ و ۷۰ درصد از موارد را به خود اختصاص داده است و بر روی عنبیه و بافت اطراف آن و جسم مژگانی تاثیر می‌گذارد. گاهی اوقات از التهاب بخش جلویی مجموعه عنبیه تحت عنوان التهاب عنبیه یاد می‌‌شود زیرا عنبیه بخشی از این ساختار است که معمولاً دچار التهاب می‌‌شود.
  • التهاب بخش میانی یکی دیگر از قسمت‌های مجموعه عنبیه است و بخش پشتی جسم مژگانی و بخش بزرگی از شبکه را درگیر می‌‌کند. معمولاً این اختلال شیوع چندانی ندارد.
  • التهاب بخش پشتی یک نوع نادر از التهاب مجموعه عنبیه است و بخش پشتی چشم که مشیمیه نام دارد را درگیر می‌کند و می‌تواند بر عنبیه و عصب بینایی تاثیر بگذارد. درمان این نوع التهاب کار دشواری است و اغلب با کاهش پیشرونده بینایی ارتباط دارد.

انواع التهاب قرنیه

التهاب قرنیه با توجه به عامل به وجود آورنده آن به دو دسته تقسیم می‌‌شود که عبارتند از التهاب عفونی یا غیر عفونی.

التهاب عفونی

معمولاً التهاب عفونی به یکی از دلایل زیر به وجود می‌آید:

• عفونت باکتریایی یکی از دلایل رایج التهاب قرنیه محسوب می‌شود و معمولاً در بیمارانی به وجود می‌‌آید که به طور صحیح از لنز چشمی خود استفاده نمی‌کنند.
  • عفونت قارچی نیز همانند عفونت باکتریایی در بیمارانی که از لنز چشم استفاده می‌‌کنند بیشتر رخ می‌دهد. با این حال گاهی اوقات عفونت قارچی به علت انجام دادن فعالیت جسمی و یا برخورد با عوامل بیماری زا در خارج از منزل به وجود می‌آید.
  • عفونت انگلی در آن دسته از بیمارانی که از لنز چشم استفاده می‌کنند شایع است. این عوامل بیماری زا معمولاً در محیط خارج از منزل وجود دارد و در پی شنا کردن در برکه، قدم زدن در جنگل یا تماس آب آلوده با لنز چشمی به درون چشم منتقل شده و باعث التهاب قرنیه می‌شود.
  • التهاب قرنیه ناشی از عفونت ویروسی معمولاً به علت ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می‌‌آید و بیمار را درگیر می‌نماید.

التهاب غیر عفونی

برخی از علل شایع التهاب غیر عفونی قرنیه به شرح زیر می‌باشند:

• آسیب دیدگی چشم مانند خراشیدگی آن
  • استفاده از لنز چشمی به مدت طولانی
  • استفاده از لنز تاریخ مصرف گذشته
  • استفاده از لنز در هنگام شنا کردن
  • زندگی در شرایط آب و هوایی گرم که ریسک آسیب دیدگی چشم وجود دارد.
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن
  • قرار گرفتن در معرض نور آفتاب

آیا التهاب قرنیه یک بیماری مسری است؟

می‌تواند به علت عفونت به وجود بیاید و در صورتی که شما با یک جسم آلوده تماس داشته باشید سپس به چشم خود دست بزنید احتمال انتقال عفونت به چشم افزایش پیدا می‌‌کند. در مواردی که شما بیمار می‌شوید احتمال انتقال عفونت به چشم وجود دارد. در برخی موارد حتی شما می‌توانید در به وجود آمدن التهاب قرنیه نقش داشته باشید به عنوان مثال اگر دچار تبخال شده اید و به زخم خود دست زده اید باید حتماً هر دو دست خود را بشویید در غیر این صورت احتمال انتقال عفونت به چشم وجود دارد التهاب غیر عفونی قرنیه مسری نیست مگر آن که به علت یک عامل عفونی به وجود آمده باشد.

دکتر کوروش قارویی

چه عواملی باعث بروز التهاب مجموعه عنبیه می‌شوند؟

در اکثر موارد دلایل مشخصی ندارد و معمولاً با یک طیف گسترده از سندرم‌ها و بیماری‌ها مرتبط است. این اختلال همچنین به علت واکنش طبیعی بدن به عفونت به وجود می‌‌آید در نیمی‌ از موارد التهاب شدید قسمت جلوی مجموعه عنبیه، هیچ گونه ارتباطی با سایر بیماری‌ها پیدا نمی‌شود. این موارد می‌‌تواند به علت آسیب دیدگی چشم به وجود بیایند.

علائم و نشانه‌های التهاب مجموعه عنبیه چیست؟

می‌تواند به صورت ناگهانی به صورت درد و قرمزی چشم به وجود بیاید و یا آنکه با درد و قرمزی خفیف خود را نشان دهد اما به تدریج باعث تاری دید خواهد شد. علائم و نشانه‌های این اختلال به شرح زیر می‌باشند:

• حساسیت به نور
  • تاری دید
  • احساس درد در چشم
  • قرمزی چشم
  • احساس جسم شناور در چشم
التهاب مجموعه عنبیه

چگونه می‌توان به درمان التهاب مجموعه عنبیه پرداخت؟

در صورتی که التهاب مجموعه عنبیه به طور صحیح درمان شود فرایند بهبودی شروع خواهد شد. برخی از روش‌های رایج برای درمان این اختلال به شرح زیر می‌باشند:

• تجویز قطره چشمی به همراه داروی ضد التهاب می‌تواند به بهبود این اختلال کمک کند. ممکن است قطره چشمی نتواند به خوبی به قسمت پشت چشم نفوذ کند به همین دلیل این روش در درمان التهاب بخش پشتی مجموعه عنبیه موثر نیست.
  • تزریق استروئید در قسمت پشت مجموعه عنبیه یک روش درمانی دیگر است که می‌‌تواند با احساس درد همراه شود اما با این حال در درمان التهاب شدید مجموعه عنبیه بسیار موثر است.
  • مصرف داروهای خوراکی استروئیدی، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن یا داروهای ضد متابولیسم می‌تواند به درمان این اختلال کمک کند. دز مورد نیاز برای نفوذ به درون مجموعه عنبیه و درمان التهاب آن اغلب با بروز عوارض جانبی در سایر نقاط بدن از قبیل بروز سندروم کوشینگ و آسیب دیدگی کبد، کلیه و استخوان همراه است.

روزه التهاب چشم را تشدید می کند :

یکی از بیماری های چشمی که افراد مبتلا به آن نمی توانند روزه بگیرند التهابات چشمی است که با روزه گرفتن شدید می شود بیماران مبتلا به نازکی شبکیه چشم که بیشتر در افراد نزدیک بین دیده می شود در اثر کم شدن آب بدن به دنبال روزه گرفتن دچار نازک شدن زجاجیه چشم شده. و ممکن است دچار پارگی و به دنبال آن کاهش قوای بینایی شوند.

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

ساعت کاری