• ٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

تفاوت لیزیک، لازک و PRK

تفاوت لیزیک، لازک و PRK

تفاوت لیزیک، لازک و PRK | به هر عملی که برای درمان عیوب انکساری نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم انجام شود، جراحی انکساری یا رفرکتیو گویند که به روش‌های مختلف انجام می‌شود. در عمل‌هایی مانند جراحی لیزیک، پی آر کی و لازک ابلاسیون قرنیه با استفاده از لیزر اگزایمر انجام می‌شود. در این عمل‌ها قرنیه تغییر شکل داده می‌شود تا قدرت بینایی بیمار افزایش یابد. با این حال بسیاری از افراد اصطلاح “لیزیک” را در مورد کلیه‌ی جراحی‌های رفع عیوب انکساری به کار می‌برند. سه روش جراحی لیزیک، PRK و لازک تفاوت‌های قابل توجهی با هم دارند و میزان تاثیرگذاری‌شان در شرایط خاص متفاوت است.

 

دکتر کوروش قارویی

 

لیزیک

 

لیزیک مثل بسیار دیگر از عمل های جراحی لیزر اولین قدم به کارگیری آن برای درمان مشکلات انکساری چشم، برداشت لایه ای نازک از قرنیه است. در لیزیک سنتی برای انجام این کار یک پوسته نازک (فلپ) از روی قرنیه، به وسیله ابزاری به نام میکروکراتوم برداشته می شود ولی در روش جدید لیزیک با اینترالاز برداشت فلپ به وسیله ی لیزر انجام می شود. سپس جراح پس از برداشت این لایه نازک، قرنیه را برای بهبود بینایی به وسیله لیزر تغییر شکل می دهد و سپس فلپ را به جای خود بر می گرداند.

 

مزیت

 

پرطرفدار بودن لیزیک بی‌دلیل نیست، کارایی این روش برای اکثر بیماران فوق‌العاده است. بیمارانی که عمل لیزیک را به PRK ترجیح می‌دهند، از کوتاه‌تر بودن دوران بهبود و بازیابی سریع‌تر قدرت دید رضایت دارند. به علاوه نرخ پسرفت لیزیک بسیار پایین است و فقط 5 تا 10 درصد بیماران در سال‌های آتی به درمان ثانویه نیاز پیدا می‌کنند.

 

تفاوت لیزیک، لازک و PRK | لیزیک لازک و PRK

 

پی آر کی

 

در این جراحی لیزر، جراح، کل لایه اپیتلیوم یا لایه محافظ قرنیه را به جای ایجاد یک فلپ از روی آن برای اصلاح ایرادات قرنیه، بر می دارد. به همین دلیل، عمل PRK می تواند انتخاب مناسبی برای افرادی با قرنیه نازک و یا کسانی از خشکی مزمن چشم رنج می برند باشد.

 

تفاوت لیزیک، لازک و PRK

 

مزیت

مزیت پی آر کی بر دو روش لیزیک و لازک این است که در این روش احتمال جابجا شدن فلپ وجود ندارد. همچنین چون در روش پی آر کی فقط لایه اپیتلیوم برداشته می‌شود و فلپ حاوی لایه استروما نیست، ساختار قرنیه و پوشش روی آن مانند لیزیک که جراح برش را در عمق بیشتری ایجاد می‌کند، آسیب مستقیم نمی‌بیند. در نتیجه جراحی پی آر کی روشی مناسب برای بیمارانی است که قرنیه نازک دارند، همچنین پی آر کی به سربازان یا ورزشکاران علاقمند به ورزش‌های پربرخورد توصیه می‌شود، چون پس از این روش احتمال جابجایی فلپ وجود ندارد.

 

تفاوت لیزیک، لازک و PRK | PRK

 

لازک

 

تکنیک اصلی انجام این عمل تقریبا شبیه PRK است. به این صورت که، جراح ابتدا یک لایه ی سطحی بسیار نازک از قرنیه را به سمت ناحیه عنبیه هل می‌دهد که امکان دسترسی اشعه لیزر به قرنیه را برای اصلاح ایرادات می دهد. سپس لایه سطحی به جای خود باز می گردد و جراح از یک لنز محافظ برای بهبود لایه انتقال داده شده استفاده می کند. عمل جراحی لیزر لازک می تواند گزینه ی بهتری برای بیمارانی با قرنیه نازک یا کسانی که ورزش می کنند و یا مشاغلی دارند که در آن احتمال وارد شدن ضربه به چشم زیاد است، باشد.

 

مزیت

 

بسیاری از بیماران لازک را به دلیل کم‌خطرتر بودن به لیزیک ترجیح می‌دهند. چون همان طور که گفته شد قرنیه در روش لازک کمتر در تماس مستقیم با لیزر قرار دارد. تفاوت لازک با پی آر کی در این است که لایه اپیتلیوم در روش لازک حفظ می‌شود و در انتها سر جای خود برگردانده می‌شود تا به مرور التیام یابد.

برای بیمارانی که قرنیه نازک دارند، لازک بهتر از لیزیک است، چون در روش لازک برش بافتی نازک‌تر است. بنابراین لازک برای بیماران دچار خشکی چشم گزینه مناسب‌تری است. آمار و ارقام نشان می‌دهد که درصد بیماران دچار خشکی چشم پس از لازک کمتر از لیزیک است. به علاوه همان‌طور که اشاره شد در لازک و پی آر کی پوشش روی قرنیه به اندازه لیزیک از بین نمی‌رود.

دکتر کوروش قارویی

 

تفاوت لیزیک، لازک و PRK | لازک چشم

 

بهبودی پس از عمل

 

در ارتباط با مسئله ی زمان مورد نیاز برای بهبودی پس از انجام عمل. زمان مورد نیاز عمل PRK کمی طولانی تر از عمل های لازک و لیزیک است. این موضوع به این دلیل است که لایه ی اپیتلیالی که در عمل PRK به طور کامل برداشته می شود. نیاز به یک زمان بازسازی هفت تا ده روزه دارد. همچنین با انجام عمل PRK بر روی چشم ها. قدرت بینایی در طول مدت زمان بهبودی نوسان می کند اما پس از گذشت 10 روز اول قدرت بینایی به مقدار قابل قبولی می رسد. و رسیدن به بهبودی کامل و بینایی حداکثری نیاز به شش ماه زمان دارد.

با انجام عمل لیزیک و لازک، زمان بهبودی کمتری در انتظار شماست به طوری که بیماران می توانند انتظار داشته باشند حداکثر میزان بینایی را در عرض یک روز پس از عمل جراحی مشاهده کنند.

 

تفاوت لیزیک، لازک و PRK

 

لیزیک، لازک و PRK کدام یک موثرتر است؟

 

پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه جراحی‌های رفع عیوب انکساری. روش‌های مختلفی را به بیماران ارائه می‌دهد که وابستگی آنها به عینک و لنزها را از بین می‌برد یا کاهش می‌دهد. پرکاربردترین جراحی رفع عیوب انکساری عمل لیزیک است. که با موفقیت بر روی میلیون‌ها بیمار در سراسر جهان انجام شده است. با این حال بسیاری از بیماران شرایط مناسب را برای انجام جراحی لیزیک ندارند و باید جراحی‌های لیزری دیگری مانند پی آر کی یا لازک را امتحان کنند.

لازک می تواند برای بیمارانی که از خشکی مزمن چشم رنج می برند، انتخاب بهتری نسبت به لیزیک و PRK باشد. و عمل PRK نیز می تواند گزینه ی خوبی برای بیمارانی با قرنیه های نازک، مردمک های بزرگ و یا کسانی که قرنیه شان پیوندی است باشد. عمل های لیزیک، لازک و PRK می توانند به یک اندازه نتیجه بخش باشند. به شرط آنکه، با توجه به شرایط آناتومیک چشم شما، گزینه مناسب تر انتخاب شوند. پس از معاینه دقیق پزشک و انجام آزمایشات لازم پزشک بهترین روش مناسب چشم شما را انتخاب می کند.

 

تماس با ما

 

آدرس مطب

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

 

ساعت کاری

شنبه تا 4 شنبه 17:00-09:00

 

شماره تماس

01132289167

01132289089

 

آدرس ایمیل

info@drgharoei.com

انواع روش‌های درمان خشکی چشم
انواع بیماری‌های چشمی
آب مروارید چیست
مقایسه لیزیک و لازک

info@drgharoei.com

011٣٢٢٨٩١٦٧ _ 011٣٢٢٨٩٠٨٩

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤