• ٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

اثر دیابت برچشم

اثردیابت-برچشم

اثر دیابت بر چشم

دیابت نوع 1: این نوع دیابت معمولا قبل از سن 30 سالگی شروع شده و در نتیجه عدم تولید یا تولید کم انسولین رخ می دهد. دیابت نوع 1 معمولا توسط تزریق انسولین کنترل می شود به همین علت گاهی با عنوان دیابت وابسته به انسولین نامیده می شود.

 

دیابت نوع 2: این نوع دیابت معمولا پس از سن 40 سالگی شروع می شود. در این نوع دیابت بدن مقداری انسولین تولید می کند اما این میزان یا ناکافی است یا بدن قادر به استفاده­ی مناسب از آن نیست. دیابت نوع 2 معمولا توسط تغذیه (رژیم غذایی)، ورزش یا قرص و دارو کنترل می شود. هر چند برخی افراد در این گروه از تزریق انسولین استفاده می کند اما معمولا به عنوان دیابت غیر وابسته به انسولین شناخته می شود.

 

دیابت بارداری: این نوع دیابت معمولا در طی سه ماهه دوم یا سوم بارداری رخ می دهد و در اغلب موارد پس از پایان بارداری برطرف می شود اما احتمال ابتلا به دیابت های نوع 1 و 2 را در سال های بعد زندگی افزایش می دهد.

1. رتینوپاتی دیابتی : جدی ترین درگیری چشم وابسته به دیابت درگیری شبکیه عروق خونی تغذیه کننده ­ی شبکیه است، به این حالت (بیماری) رتینوپاتی دیابتی گفته می شود. که در مراحل اولیه و دید نرمال است و فرد شکایت بینایی ندارد اما اگر رتینوپاتی دیابتی پیشرفت کند می تواند موجب انسداد رگ های خونی در شبکیه شود در این حالت چشم برای ایجاد و رشد عروق جدید تحریک می­شود و پروسه ای به نام نئوواسکولاریزیشن (رشد عروق جدید) رخ می دهد. متاسفانه این عروق خونی جدید بسیار ضعیف بوده و در مناطق نامناسب (بر سطح شبکیه و درون زجاجیه) رشد می کنند در نتیجه این عروق خونی می تواند به راحتی موجب خونریزی شدید بر سطح شبکیه یا در داخل زجاجیه شوند. این نوع خونریزی می تواند به طور کامل دید را تار کرده زیرا نور توسط خون بلوکه می شود. در بسیاری افراد با گذشت زمان خون می تواند بازجذب شده و بینایی آن­ها بهبود یابد. اما در گروه دیگر خونریزی ها ممکن است مرتبا رخ داده و خون به طور کامل باز جذب نشود. این حالت منجر به کاهش بیشتر دید به صورت دائمی می شود.

خونریزی وسیع می تواند منجر به تشکیل بافت زخم شده که باعث کشیدگی و نامنظم شدن شبکیه می شود. این نوع درگیری چشمی دیابتی پیشرفته می تواند منجر به جداشدگی شبکیه و افزایش ریسک از بین رفتن بینایی شود.

تنها 5-10% از تمام افراد مبتلا به دیابت درگیری رتینوپاتی پیشرفته پیدا می کند. این حالت در افراد با دیابت نوع 1 نسبت به نوع 2 رایج تر است. 60% افراد دیابتی نوع 1 برخی از علائم رتینوپاتی پیشرفته را پس از گذشت 30 سال از شروع دیابت نشان می دهند.

ماکولاپاتی دیابتی: ماکولاپاتی دیابتی به این معناست که مرکز دید چشم فرد در اثر دیابت تحت تاثیر قرار گرفته است. در این حالت ممکن است فرد در دیدن جزئیات مثل تشخیص صورت افراد در فاصله­ ی دور یا نوشته های ریز دچار مشکل شود. میزان کاهش دید از فردی به فرد دیگر متغیر است. هر چند بینایی مربوط به دیدن اطراف و محیط (بینایی محیطی) تحت تاثیر قرار نگرفته است. ماکولاپاتی دیابتی اغلب با کمک لیزر و داروهای تزریقی (با هدف پیشگیری از بدتر شدن بینایی در صورت امکان) درمان می شود و بینایی ممکن است در برخی از چشم های درمان شده بهبود یابد.

2. تغییرات غیر طبیعی در میزان قند خون ناشی از دیابت می تواند بر عدسی داخل چشم اثر بگذارد، به ویژه هنگامی که دیابت کنترل نشده است. این حالت می تواند منجر به تاری دید گاهگاهی در طول روز، بسته به میزان قند خون شود.

3. یک اثر طولانی مدت تر دیابت بر عدسی داخل چشم می تواند کدورت عدسی باشد که به نام کاتاراکت (آب مروارید) شناخته می شود. البته مشکلات و درگیری های چشمی در همه­

 

ی افراد مبتلا به دیابت رخ نمی دهد و از افرادی که درگیری چشمی در اثر دیابت دارند عده زیادی رتینوپاتی خفیف دارند و ممکن است هرگز میزان دید و بینایی تحت تاثیر قرار نگیرد.

1. کنترل قند خون (میزان گلوکز)

2. کنترل دقیق فشار خون

3. کنترل میزان کلسترول

4. کنترل دقیق وزن و ترک کردن سیگار

5. غربالگری و معاینه مرتب و منظم شبکیه 

· تشخیص اولیه و زودرس رتینوپاتی دیابتی بسیار حیاتی است.

· معاینات منظم و دوره ای جهت غربالگری بیماری های چشمی را در نظر بگیرید.

· به خاطر داشته باشید هرچند اگر بینایی شما به مرور بدتر شود اما این ضرورتا به این معنی نیست که شما دچار رتینوپاتی دیابتی هستید. این امر ممکن است علت ساده ای مثل تغییر در شماره چشم شما داشته باشد که با تجویز عینک جدید برطرف می شود.

· کنترل قند، فشار و کلسترول خون می تواند به کاهش ریسک مشکلات چشمی وابسته به دیابت کمک کند.

· سیگار ریسک مشکلات چشمی وابسته به دیابت را افزایش می دهد.

 

قارویی

 

 

دکتر كوروش قارويي دارای تخصص چشم پزشكي از دانشگاه علوم پزشكي اصفهان و فوق تخصص قرنيه و ليزيك از دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تهران میباشند.
با توجه به دانش به روز و مهارت و دقت بالا در کار، ایشان جزو یکی از بهترین جراحان حوزه چشم پزشکی بوده،از جمله ویژگی های بارز دکتر كوروش قارويي، همراهی بیمارتا پایان روند درمان می باشد،بیماران تحت درمان ایشان در تمام مراحل درمان، به راحتی می توانند با دسترسی به پزشک سوالات خود را مطرح نموده و با اطمینان و قوت قلب تاپایان روند درمان پیش روند

logo-gharoei

راه های ارتباطی با ما:

 

آدرس ایمیل:

 

info@drgharoei.com
 

شماره تماس:

 

01132289089 _01132289167
 

آدرس مطب:

 

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤