• ٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

عمل جراحی فمتو لیزیک چیست

عمل جراحی فمتو لیزیک چیست

عمل فمتو لیزیک چیست | جراحی فمتو لیزیک یک روش جراحی چشم است که بخشی از کراتکتومی لیزری را تشکیل می‌دهد. در این روش، یک لیزر قدرتمند بر روی قرنیه چشم اعمال می‌شود تا شکل و ضخامت قرنیه تغییر کند و بهبود کیفیت بینایی فرد را ایجاد کند. این روش برای افرادی که دارای مشکلات بینایی مانند نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم هستند، مناسب است.

در جراحی فمتو لیزیک، ابتدا پس از محلول بیهوشی بر روی چشم‌ها، قرنیه با استفاده از لیزر فمتوسکند، برش داده می‌شود. سپس لیزر از طریق این برش‌ها، شکل و ضخامت قرنیه را تغییر می‌دهد تا بینایی بهبود یابد.

از آنجا که جراحی فمتو لیزیک یک روش جراحی است، همیشه ممکن است ریسک‌ها و عوارض مختلفی وجود داشته باشد. بنابراین، انتخاب یک پزشک ماهر و تجربه‌دار و مطالعه دقیق و کامل در مورد این روش قبل از تصمیم‌گیری بسیار حیاتی است.

عمل جراحی فمتو لیزیک چیست

عمل جراحی فمتو لیزیک چیست؟


فمتو لیزیک یکی از روش‌های درمان عیوب انکساری برای تغییر شکل قرنیه بیمار (مانند نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و غیره) استفاده می‌شود.

در حال حاضر یکی از موثرترین فناوری‌ها در زمینه جراحی لیزر چشم عمل فمتولیزیک است که در آن از جدیدترین نوع لیزر به نام فمتوثانیه استفاده می‌شود. femtolasik (لیزیک بدون تیغه) بیهوشی وجود ندارد. این روش قطره‌های بی‌حس کننده داخل چشم ریخته می‌شود و بیمار هیچ گونه سوزش و دردی نخواهد داشت.

اصطلاح Keratomileusis در عمل لیزیک که به معنای تغییر شکل قرنیه به عنوان روشی برای اصلاح عیوب انکساری چشم است، برای اولین بار در سال 1948 استفاده شد. زمانی که از یک ابزار جراحی کوچک با تیغه نوسانی به نام میکروکراتوم استفاده شد، برداشت فلپ (لایه نازکی از چشم) استفاده شد.

اوایل دهه 1990 لیزر فمتوثانیه توسعه یافت، به جراحان چشم اجازه داد تا فلپ قرنیه مورد استفاده در لیزیک را با استفاده از لیزر فمتو به جای ابزار برش میکروکراتوم مکانیکی استفاده کنند. استفاده از لیزر فمتوثانیه اجازه می‌دهد تا فلپ بدون بخیه بعد از عمل لیزیک قرار گیرد وسرعت بهبودی بیشتر دارد.

Femto به معنی تکنولوژی و Lasik به معنی لیزر است. نام‌های رایج دیگر عمل ليزيك چشم عبارتند از:

  • لیزیک بدون تیغه
  • لیزیک تمام لیزر
  • لیزیک لیزری
  • لیزیک فمتو
  • مراحل عمل فمتو چشم


قبل از عمل به یک سری آزمایشات و عکس برداری از چشم نیاز هستش که پس از آن طبق نظر متخصص روش فمتو لیزیک تعیین می‌شود.

دکتر کوروش قارویی

عمل جراحی فمتو لیزیک چیست
عمل جراحی فمتو لیزیک چیست

چه کسانی می‌توانند عمل فمتولیزیک را انجام دهند؟

دارای سن بین ۱۸ تا ۶۰ سال
عدم وجود مشکلات بینایی مرتبط با قرنیه
ضخامت مناسب در قرنیه چشم
قرار نداشتن در دوران بارداری و شیردهی
ثابت بودن شماره چشم ها حداقل به مدت شش ماه


عمل فمتولیزیک برای چه کسانی مناسب نیست؟


عمل فمتولیزیک ممکن است برای برخی افراد با بیماری‌ها یا شرایط خاص مناسب نباشد. این شرایط ممکن است شامل موارد زیر باشد:

گلوکوم
پیرچشمی
قوز قرنیه
قرنیه ی نازک

عمل جراحی فمتو لیزیک چیست

مراحل انجام عمل فمتولیزیک چشم


مراحل انجام عمل فمتولیزیک چشم به شرح زیر است:

ابتدا 2 الی 3 مرتبه و هر بار یک قطره ی بی‌حسی در هر چشم ریخته می‌شود. بدین ترتیب چشم‌ها به طور کامل بی‌حس شده و در طول عمل دردی نخواهید داشت.
پرستاران اتاق عمل به شما کمک می‌کنند تا در پوزیشن طاق باز (Supine) قرار بگیرید.
چشم‌ها با بتادین ضدعفونی شده و اطراف محل جراحی با پارچه‌های استریل پوشانده می‌شود.
یکی از چشم ها به کمک یک وسیله به نام اسپکولوم باز نگه داشته می شود.
به کمک لیزر فمتوسکند، یک لایه ی نازک از سطح قرنیه (Cornea) برداشته می‌شود.
به کمک لیزر اگزایمر شکل قرنیه اصلاح می‌گردد.
لایه ی برش خورده به محل اولیه آن برگردانده می‌شود.
یک قطره محلول ضدعفونی کننده در چشم ریخته می‌شود.
اسپکولوم از چشم خارج می‌شود.
کلیه ی این مراحل در چشم مخالف نیز تکرار می‌شوند.

مزایا عمل فمتو لیزیک:

  1. بهبود کیفیت بینایی: جراحی فمتو لیزیک می‌تواند بهبود قابل ملاحظه‌ای در کیفیت بینایی شما ایجاد کند و به شما کمک کند تا بدون نیاز به عینک یا لنز مشاهده کنید.
  2. عملیات سریع: جراحی فمتو لیزیک معمولاً در عرض چند دقیقه انجام می‌شود و به طور کلی فرآیند بازیابی نیز سریع است.
  3. کمترین ریسک عوارض: این نوع جراحی معمولاً به دلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته و دقیق، با ریسک کمتری از عوارض همراه است.

معایب عمل فمتو لیزیک:

  1. قابلیت انجام نشدن برای همه: برخی از افراد به دلیل مشکلات چشمی خاص یا شرایط پزشکی خاص نمی‌توانند این نوع جراحی را انجام دهند.
  2. عوارض ممکن: هر گونه جراحی همواره با ریسک عوارض ممکن همراه است، از جمله عوارض ممکن جراحی فمتو لیزیک می‌توان به خشکی چشم، دیده‌بانی ناپایدار و افزایش حساسیت نوری اشاره کرد.
  3. هزینه‌های بالا: جراحی فمتو لیزیک هزینه‌های بالایی دارد و ممکن است برای برخی افراد قابلیت دسترسی به آن را تحت تأثیر قرار دهد.

دکتر کوروش قارویی

عمل جراحی فمتو لیزیک چیست
عمل جراحی فمتو لیزیک چیست

مقایسه فمتولیزیک با سایر جراحی‌های لیزری چشم


اگر قصد انجام عمل فمتولیزیک را دارید، لازم است در کنار کسب اطلاعات لازم در خصوص این عمل، تفاوت آن با سایر روش‌های اصلاح عیوب انکساری چشم را نیز بدانید. در این صورت می‌توانید یک انتخاب مناسب برای عمل جراحی چشم خود داشته باشید. در ادامه اطلاعات مفیدی در این خصوص ارائه شده است.

عمل لیزیک و فمتولیزیک

هر دو روش جراحی چشم با لیزر است و تفاوت اصلی در نحوه برش قرنیه است. در عمل لیزیک لایه نازک قرنیه توسط دستگاه میکروکراتوم برش داده می‌شود. در روش فمتولیزیک بدون تیغ، لایه نازک قرنیه چشم برش داده می‌شود.

فمتولیزیک و لازک

عمل لازک ترکیب دو روش لیزیک و prk است. مهم ترین تفاوت این دو عمل در نحوه برش لایه قرنیه است. در عمل لازک سطحی ترین لایه قرنیه بدون برداشتن، برش داده و درمان می‌شود. عمل لازک با دستگاه میکروکراتوم انجام می‌شود.

فمتولیزیک و PRK

انتخاب روش عمل فمتولیزیک یا prk به نوع اختلال بستگی دارد. در مواردی که نمره بینایی فرد براساس دیوپتر، نزدیک بینی 10 دیوپتر، دوربینی بیش از 4+ دیوپتر و آستیگماتیسم قرینه 5 دیوپتر باشد، عمل فمتولیزیک مناسب است.

عمل جراحی فمتو لیزیک چیست

مراقبت‌های قبل از عمل فمتولیزیک


اگر از لنز‌های تماسی نرم استفاده می‌کنید، یک هفته قبل از عمل توسط بهترین دکتر عمل فمتولیزیک استفاده از آن را قطع کرده و استفاده از لنز را قطع کنید. اگر از لنز‌های تماسی سخت استفاده می‌کنید، حداقل سه یا چهار هفته قبل از عمل. جراحی لنز تماسی را رها کنید. پس از مراجعه به کلینیک چشم پزشکی، معایناتی مانند معاینه لامپ اسلیت، اندازه گیری فشار چشم، معاینه حرکات کره چشم و مشاهده قسمت‌های خلفی چشم یعنی همان عصب و پرده شبکیه پس از ریختن قطره گشادکننده و انکسار تشکیل می‌شود.

روز قبل از عمل یا صبح روز عمل باید حتما دوش گرفته و لبه پلک‌های خود را با شامپو بچه بشویید. به یاد داشته باشید که چهار یا پنج روز بعد از عمل محدود به دوش گرفتن هستید و لازم به ذکر است که در روز عمل از عطر، ادکلن و مواد معطر استفاده نکنید زیرا دستگاه لیزر به بو حساس است. و همچنین از استفاده از لوازم آرایش خودداری کنید.

انجام این نوع عمل نیاز به ناشتا بودن ندارد و بهتر است قبل از عمل یک وعده غذایی سبک و مناسب مصرف کنید. لباس‌های گشاد، راحت و سبک بپوشید و تا 48 ساعت از لنز‌های تماسی استفاده نکنید.
همراه داشتن یک نفر برای راهنمایی شما در اولین ساعات بعد از عمل ضروری است. لطفا توجه داشته باشید که تا دو هفته اول پس از عمل لیزیک نباید رانندگی کنید. اگر قبل از عمل استرس دارید، از داروهای آرام بخش استفاده کنید.

آدرس مطب

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

شماره تماس

01132289167

01132289089

آدرس ایمیل

info@drgharoei.com

انواع روش‌های درمان خشکی چشم
مزایا و معایب فمتو اسمایل
جدید ترین عمل‌های لیزری حذف عینک
روش استفاده صحیح از قطره چشمی

info@drgharoei.com

011٣٢٢٨٩١٦٧ _ 011٣٢٢٨٩٠٨٩

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤