• 09377614599 -٣٢٢٨٩١٦٧_011 --- ٣٢٢٨٩٠٨٩_011
  • : بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

جدید ترین عمل‌های لیزری حذف عینک

جدید ترین عمل‌های لیزری حذف عینک

جدید ترین عمل‌های لیزری حذف عینک | چشم‌ها به‌ همان اندازه که زیبا هستند، مهم هم هستند و اختلالات و بیماری‌های زیادی آن‌ها را تهدید می‌کند. به‌دلیل ظرافت و پیچیدگی خاصی که چشم‌ها دارند، مراقبت از آن‌ها هم بسیار مهم است. گاها برای درمان بیماری‌های چشم و گاهی هم برای زیباتر شدن چشم‌ها نیاز به انجام عمل‌های چشم داریم.

خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی، روش‌های فوق العاده‌ای برای رفع مسائل و مشکلات چشم ابداع شده‌اند که عیوب انکساری چشم و یا عیوب ظاهری آن را برطرف می‌کنند. در این مقاله به بررسی جدید‌ترین عمل‌های لیزری حذف عینک: فمتو لیزیک و فمتو اسمایل می‌پردازیم.

 

 

 

جدید ترین عمل‌های لیزری حذف عینک

 

 

فمتولیزیک


فمتولیزیک یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین روش‌های اصلاح نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم است. در این روش، فلپ قرنیه با کمک لیزر فمتوسکند (سریع‌ترین لیزر چشم پزشکی جهان) برش داده می‌شود.

فمتولیزیک را می‌توان روش پیشرفته لیزیک نامید که در آن به جای میکروکراتوم از لیزر استفاده می‌شود و به همین دلیل به نام لیزیکِ تمام لیزری یا جراحی بدون تیغ نیز معروف شده است. فمتولیزیک علاوه بر اینکه تمامی ویژگی‌های عمل لیزیک مانند سرعت بالای بهبود دید، رفع سریع درد و بازگشت به زندگی روزمره با فاصله کوتاهی پس از عمل را فراهم کرده، با توجه به انجام تمام مراحل با لیزر، دقت و سلامت بی‌نظیری را به ارمغان آورده است.

 

 

فمتو اسمایل


در تکنیک فمتو اسمایل، در عمق ۱۱۰ تا ۱۳۰ میکرون از سطح قرنیه دو برش ایجاد می‌شود که تشکیل یک بافت عدسی شکل را می‌دهد؛ با خارج کردن این بافت از طریق یک برش ۲ تا ۴ میلی‌متری، فرم قرنیه تغییر پیدا کرده و دید بیمار اصلاح می‌شود. عمل فمتواسمایل چشم برای تمام بیماران نزدیک ‌بین و دارای آستیگماتیسم (در صورت تجویز چشم پزشک) بهترین انتخاب است.
در روش فمتو اسمایل هم از لیزر فمتوسکند برای برش قرنیه استفاده می‌شود و برخلاف روش ‌های دیگر، برای اصلاح دید، نیازی به تاباندن لیزر اکسایمر وجود ندارد. در این جراحی به دلیل وارد شدن کمترین میزان انرژی به قرنیه، بهبود و التیام قرنیه سریع‌تر خواهد بود. زمان تقریبی رسیدن به دید با کیفیت نیز بطور معمول بین یک تا شش هفته است ولی گاهی برای رسیدن به بالاترین میزان دید باید تا دو ماه صبر کرد.

 

 

دکتر کوروش قارویی

جدید ترین عمل‌های لیزری حذف عینک
جدید ترین عمل‌های لیزری حذف عینک

مزایا و معایب فمتولیزیک و اسمایل


فرق فمتولیزیک و فمتواسمایل در مزایا و معایب آن‌هاست.

با اینکه هر دو روش‌هایی برای تصحیح بینایی هستند اما هر روشی مزایا و معایب خود را دارد و مناسب بودن یکی نسبت به دیگری به نیازها و شرایط هر بیمار بستگی دارد.

لیزیک برای مدت طولانی‌تری مورد استفاده بوده است و سابقه گسترده‌تری دارد و بسیاری از بیماران نتایج عالی را گزارش کرده‌اند. این روش شامل ایجاد فلپ قرنیه با استفاده از لیزر فمتوسکند یا تیغه میکروکراتوم و سپس استفاده از لیزر اگزایمر برای تغییر شکل قرنیه زیر فلپ است. لیزیک می‌تواند به طور موثر طیف وسیعی از مشکلات بینایی از جمله نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را درمان کند.

از سوی دیگر، SMILE یک روش جدیدتر است که شامل ایجاد یک برش کوچک در قرنیه برای برداشتن یک عدسی (یک قطعه کوچک دیسکی شکل از بافت قرنیه) برای تغییر شکل قرنیه و اصلاح دید است. SMILE ممکن است با زمان بهبودی سریع‌تر و خطر کمتر عوارضی مانند خشکی چشم در مقایسه با لیزیک همراه باشد. با این حال، به اندازه لیزیک در دسترس نیست و همه بیماران ممکن است کاندیدای مناسبی برای این عمل نباشند.

در نهایت، تصمیم بین فمتولیزیک و فمتو اسمایل باید پس از مشاوره کامل با یک چشم پزشک گرفته شود. که می‌تواند نیاز‌‌ها و شرایط فردی بیمار را ارزیابی کند.

عواملی مانند سن بیمار، نسخه تجویز شده، ضخامت قرنیه و سلامت کلی چشم هنگام تعیین اینکه کدام روش مناسب‌تر است باید در نظر گرفته شود.

 

 

 

دکتر کوروش قارویی

 

 

 

فمتولیزیک مناسب‌تر است یا فمتو اسمایل؟


انتخاب بین فمتولیزیک و فمتو اسمایل برای اصلاح بینایی بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله سن بیمار، نسخه تجویز شده و ضخامت قرنیه.

فمتولیزیک روشی است که سال‌هاست که استفاده می‌شود و به عنوان یک روش ثابت شناخته می‌شود. اما به دلیل ایجاد فلپ قرنیه، زمان بهبودی آن ممکن است طولانی‌تر باشد. از طرف دیگر، فمتو اسمایل یک روش نسبتاً جدیدتر است و بیماران معمولاً به دلیل برش کوچک‌تر، زمان بهبودی سریع‌تری را تجربه می‌کنند.

انتخاب بین فمتولیزیک و فمتو اسمایل نیاز به مشاوره کامل با یک چشم پزشک مجرب دارد. چشم پزشک باید نیاز‌ها و شرایط فردی بیمار را ارزیابی کند تا روش مناسب را تعیین کند. هر دو فمتولیزیک و فمتو اسمایل گزینه‌های عالی برای اصلاح بینایی هستند، اما انتخاب نهایی باید با توجه به نیاز‌ها، ترجیحات و تناسب پزشکی بیمار انجام شود.

 

 

تفاوت فمتولیزیک و فمتو اسمایل در چیست؟


در بخش‌های قبلی تلاش کردیم با معرفی این دو تکینک جراحی، اشاره‌ای کوتاه به فرق فمتولیزیک و فمتو اسمایل داشته باشیم. فمتولیزیک و فمتو اسمایل در فرایند رفع عیوب انکساری چشم شباهت‌های بسیار زیادی باهم دارند. بااین‌حال چند فاکتور اساسی موجب ایجاد تفاوت‌های جزئی میان این دو تکنیک می‌شود. این فاکتورها عبارتند از:

 

 

نوع لیزر در عمل فمتولیزیک و فمتو اسمایل


اولین فرق فمتولیزیک و فمتو اسمایل در نحوه استفاده از لیزر خلاصه می‌شود. فمتولیزیک از لیزر فمتوسکند جهت ایجاد فلپ در قرنیه بهره می‌گیرد. این در حالی است که فمتو اسمایل از همین نوع لیزر جهت اصلاح بینایی فرد استفاده می‌کند؛ با این تفاوت که در تغییر شکل قرنیه، برش‌های کوچک را جایگزین فلپ قرنیه می‌کند.

نکته دیگری که در بحث لیزر موجب تفاوت فمتولیزیک و فمتو اسمایل می‌شود، بهره‌گیری از لیزر اگزایمر است. همان‌طور که ملاحظه کردید در فمتو اسمایل برخلاف فمتولیزیک از لیزر اگزایمر در هیچ مرحله‌ای از جراحی استفاده نمی‌شود. آشنایی با لیزر اگزایمر و کاربرد آن در این مسیر به شما کمک خواهد کرد.

 

 

دوره نقاهت در عمل فمتولیزیک و فمتو اسمایل


فمتولیزیک و فمتو اسمایل در چگونگی دوره نقاهت نیز با یکدیگر تفاوت‌ دارند. عموماً بیماران در عمل فمتولیزیک چشم جهت رسیدن به بهبودی کامل نیاز به دوره طولانی‌تری دارند. دلیل این امر هم ایجاد فلپ قرنیه چشم است که طی مدت‌ زمان طولانی‌تری ترمیم پیدا می‌کند. در مقابل، عمل فمتو اسمایل یک تکنیک فوق‌العاده آسان و کم‌ تهاجمی است که بیماران بعد از گذشت 24 ساعت، توانایی بازگشت به زندگی روتین و معمولی خود را پیدا می‌کنند.
کاهش خشکی چشم از پیامدهای آزاردهنده‌ بعد از جراحی است که با احتمال بیشتری در عمل فمتولیزیک اتفاق می‌افتد. در مقابل، تکنیک فمتو اسمایل احتمال بروز این عارضه را در افراد به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. در نهایت اینکه مدت تاری دید بعد از عمل فمتولیزیک چیزی حدود 2 ساعت است. این در حالی است که افراد بعد از انجام عمل فمتو اسمایل، گاهی تا ماه‌ها با مشکلاتی مانند تاری دید یا دید مه‌آلود مواجه هستند.

 

 

جدید ترین عمل‌های لیزری حذف عینک

 

جدید ترین عمل‌های لیزری حذف عینک
جدید ترین عمل‌های لیزری حذف عینک

هزینه عمل فمتولیزیک و فمتو اسمایل


هزینه عمل نیز از دیگر عناصر تأثیرگذار در ایجاد تفاوت فمتولیزیک و فمتو اسمایل است. به طور کلی، هزینه‌ هر نوع جراحی برای هر فردی بستگی زیادی به نوع اختلال، محل جراحی، تجربه جراح و نوع فناوری به‌کار رفته در جراحی دارد. با وجود این، اگر قرار باشد هزینه‌های این دو نوع جراحی را با یکدیگر مقایسه کنیم، قطعاً با ارقام بیشتری در هزینه عمل فمتو اسمایل مواجه خواهیم شد. دلیل این تفاوت هزینه هم وجود تکنولوژی‌های جدید‌تر و تجهیزات تخصصی‌تر در فمتو اسمایل است که سبب گران‌تربودن آن می‌شود.

 

 

 

مراقبت‌های بعد از عمل فمتولیزیک و فمتو اسمایل


آخرین موضوعی که منجربه تفاوت فمتولیزیک و فمتو اسمایل می‌شود، مراقبت‌های بعدی است که بیماران بعد از انجام جراحی ملزم به رعایت آن هستند. به طور کلی، عمل فمتولیزیک و مراقبت‌های بعد از آن حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های بیشتری برای مراجعه‌کننده به دنبال دارند. عموماً افراد بعد از عمل فمتولیزیک از انجام هر نوع فعالیت سنگین، ورزش تماسی یا استعمال هرگونه لوسیون و کرم به مدت دو هفته منع می‌شوند. در مقابل، عمل فمتو اسمایل چشم به دلیل بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته‌تر نیازمند رعایت اصول خاصی از جانب بیمار نیست.

 

 

 

جدید ترین عمل‌های لیزری حذف عینک

 

 

 

با همه توصیفاتی که گفته شد، انتخاب روش عمل چشم، توسط چشم پزشک شما باید صورت پذیرد. همه این عمل‌های جراحی چشم به صورت سرپایی بوده و حداکثر زمان کل عمل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می‌باشد. این عمل برای افرادی که ۱۸-۱۹ سال به بالا باشند به شرطی که در طی یک سال گذشته شماره چشم شان ثابت مانده باشد توصیه می‌شود.

 

 

 

آدرس مطب

 

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

 

شماره تماس

 

01132289167

 

01132289089

 

۰۹۳۷۷۶۱۴۵۹۹

آدرس ایمیل

 

info@drgharoei.com

انواع روش‌های درمان خشکی چشم
استفاده از گوشی موبایل و کامپیوتر بعد از عمل لیزیک
کلینیک فوق تخصصی چشم پزشکی و لیزیک در بابل
آیا بعد از لیزیک چشم ضعیف می‌شود؟

info@drgharoei.com

011٣٢٢٨٩١٦٧ _ 011٣٢٢٨٩٠٨٩

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤

بابل، ميدان كشوري، سرداران ٢ ، ساختمان پزشكان روجين، طبقه ٤